Zaměstnanci mladoboleslavské Škodovky nenastoupili z pátku na sobotu na noční směnu. Odboráři tuto směnu zablokovali a hrozí výpadky i do budoucna. Škoda Auto tak zřejmě během dubna vyrobí o tisíce automobilů méně, než plánovala. Na nové vozy přitom zákazníci čekají kvůli velkému množství objednávek týdny, v některých případech i měsíce.
Vyjednávání o zlepšení pracovní doby v řádném termínu totiž zkrachovala a odbory Kovo neprodloužily dohodu o takzvaných flexikontech, v jejichž rámci se ve Škodě pracuje také v noci na sobotu. Dohoda vypršela 31. března.
„Vyzvali jsme zaměstnance k pasivnímu odporu. Odbory Kovo odmítají i nadále diskusi o flexikontech, dalších mimořádných směnách či zkracování termínů projednání,“ řekl předseda podnikové rady Jaroslav Povšík.
Zaměstnanci chtějí blokovat i další přesčasy a mimořádné akce.
„Nacházíme se v nejvíce kritické fázi vyjednávání,“ dodal Povšík.
Podnik tak zřejmě během dubna vyrobí o tisíce automobilů méně, než plánoval. Na nové vozy přitom zákazníci čekají kvůli velkému množství objednávek týdny, v některých případech i měsíce.
Výši škody automobilka zatím neuvedla
Blokády směn zasáhly závod v Mladé Boleslavi, kde se vyrábí fabie, octavie i rapidy a také v závodě Vrchlabí, kde montují automatické převodovky.
Netýká se to pouze závodu Kvasiny, protože tam zaměstnanci pracují ve vícesměnném režimu práce a v sobotu chodí do práce automaticky i bez flexikont.
„Prosíme o pochopení, ale kolektivní vyjednávání před jeho ukončením nekomentujeme,“ řekl mluvčí Škoda Auto Zdeněk Štěpánek.
Automobilka tak zatím neuvedla, jakou škodu kvůli blokádám očekává.
Odboráři se snaží také zlepšit podmínky zaměstnanců na pracovišti. Vyjednávají například o zavedení či prodloužení některých přestávek. Zásadní rozpor mezi odbory a automobilkou panuje například ohledně požadavku na kompenzaci karenční doby prvních tří dnů nemoci.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí, z toho přes 20 tisíc v Mladé Boleslavi.
(pel)