Automobilka Volkswagen čelí v Evropě stále většímu nátlaku kvůli skandálu s emisemi. Podle eurokomisařky Evy Jourové porušila společnost zákon na ochranu spotřebitele ve většině členských zemí Evropské unie. Po spojených státech jí tak hrozí i v rámci Evropy miliardové sankce a další vlna žádostí zákazníků o náhradu vzniklé škody.
Evropská komisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitelů Eva Jourová řekla v rozhovoru německému deníku Welt, že k závěru o porušení zákona došla díky zprávám příslušných úředníků z jednotlivých zemí EU.
„V tuto chvíli máme zpětnou vazbu ze všech zemí EU, informace nyní analyzujeme. Jedno je však již teď jasné. Volkswagen se ve většina zemí EU dopustil porušení evropských zákonů na ochranu spotřebitele. Proto je podle mého názoru nutné případ řešit koordinací na mezinárodní úrovni,“ uvedla Jourová.
Německý automobilový koncern takřka na den přesně před rokem poprvé otevřeně přiznal, že ve více než 11 milionech jeho vozů s naftovým motorem došlo při výrobě k manipulaci se softwarem na měření emisí výfukových plynů. Ten poté při testech vykazoval nižší hodnoty než v běžném silničním provozu.
Jourová dodala, že více informací poskytne její úřad po nadcházející schůzce v Bruselu, kde by měla jednat se zástupci spotřebitelů z celkem 20 poškozených evropských států. „Mým cílem je zajistit, aby se spotřebiteli v EU bylo zacházeno spravedlivě,“ řekla s tím, že Volkswagen zřejmě porušil také evropskou směrnici o nekalých obchodních praktikách.
Dotyčná směrnice, vztahující se na prodej spotřebního zboží v rámci EU, zakazuje přímo firmám jako Volkswagen prodávat své výrobky s tvrzením, že jsou ekologicky šetrné, pokud se nezakládá na pravdě.
K žalobám proti Volkswagenu přistoupilo v poslední době již několik zemí mimo Evropskou unii. V srpnu jihokorejská vláda zakázala v zemi prodej 32 modelů značky VW, u nichž došlo při výrobě k manipulacím s emisemi. Již udělené schválení k prodeji dalších 83 tisíc vozů tamní vláda zrušila a německé společnosti udělila pokutu 14,3 milionů eur.
Australská Agentura pro spotřebitele podala před pár dny také žalobu, v níž Volkswagen viní z prodeje 57 tisíc automobilů s podvodným softwarem, jenž uvádí oproti skutečnosti nižší hodnoty emisí. Kromě Číny přitom právě Austrálie patřila dosud mezi největší trh Volkswagenu v globálním měřítku.
Členské státy EU zatím žádná opatření a žaloby neoznámily, nicméně některé již projevily zájem, aby Volkswagen nesl za skandál plnou zodpovědnost. Eurokomisařka pro průmysl Elżbieta Bieńkowska údajně již několikrát zástupce Volkswagenu vyzvala, aby se s postiženými zákazníky vyrovnal koncern dobrovolně.
VW tyto výzvy opakovaně odmítl. Jako důvod uvedl, že kromě jiného je situace v USA a EU zcela odlišná, a v EU neexistuje pro vyplacení sankcí či náhradu škody žádný právní základ.
Situace se ovšem mezitím změnila, a Jourová po prozkoumání situace v jednotlivých zemích tvrdí, že VW porušil minimálně právě evropský zákon o ochraně spotřebitele.
„Pokud každý poškozený Američan dostane náhradu ve výši 5000 dolarů, je to vůči německým zákazníkům nespravedlivé,“ řekl již v dubnu Klaus Müller, předseda německé Federace spotřebitelů. Podle něho by největší producent automobilů na světě měl především odškodnit zákazníky v Německu.
Generální ředitel VW Matthias Müller se tak ocitl v nezáviděníhodné situaci. Ve Spojených státech se skandál týkal totiž pouze 500 tisíc vozidel, zatímco v Evropě bylo takových automobilů prodáno na 8 milionů.
I kdyby tak Volkswagen platil evropským spotřebitelům i pouze zlomek toho, co vyplácí jednotlivým zákazníkům měsíčně jako odškodné v USA, skupina VW by se rychle dostala do existenčních finančních problémů.
V Bruselu se tak v podstatě rozhoduje o osudu největší průmyslové skupiny Německa, dodal Welt. (hej)