Unikátní parní lokomotiva jezdí v Mladějově i díky Nadaci ČEZ. (Foto: ČEZ)

Historická úzkorozchodná parní železnice vedoucí z Mladějova k dolům na Hřebči se dočkala renovace a zprovoznění parní lokomotivy č. 5 z lokomotivky Krauss-Linz, která je největší a nejtěžší parní lokomotivou na rozchodu 600 mm ve střední Evropě. Trať, po které jezdí, je situovaná v romantickém terénu a měří 11 kilometrů. Nadace ČEZ renovaci podpořila částkou 117 tisíc korun.

Lokomotiva je jediným exemplářem svého typu na světě a je také unikátní nepříliš obvyklým konstrukčním řešením s jednonápravovým podpůrným tendrem. Lokomotiva se v dílnách Mladějovské dráhy pod rukami dobrovolníků podrobila tříleté náročné generální opravě.

Podařilo se opravit hlavní celky jako kotel a hlavní rám a vyměnit nebo opravit opotřebované součásti. Slavnostní jízdou se dnes lokomotiva stala provozuschopnou a bude provozována jako jedna z výletních vlaků pro širokou veřejnost na trati Mladějovské průmyslové dráhy.

Foto: ČEZ

„Bohužel po více než 90 letech od vyrobení byly vybrané části lokomotivy v nevyhovujícím stavu, především prorezivělý tendr s budkou obsluhy a opotřebením zničený sklopný rošt topeniště. Tyto části jsme museli vyrobit zcela znovu, rošt jsme odlili ze speciální žáruvzdorné oceli, kabinu a tendr lokomotivy jsme zrekonstruovali dle předlohy,“ vysvětlil s nadšením Vít Opočenský.

„Díky podpoře Nadace ČEZ jsme mohli dokončit generální opravu lokomotivy. Naši dobrovolníci si poradili i s výrobou a renovací spousty dílů a povedlo se jim lokomotivu kompletně zrenovovat a zprovoznit do této podoby,“ pochvaluje si Martin Janata.

Krásná příroda a unikátní lokomotiva láká k výletům nejen tuzemské, ale i zahraniční návštěvníky. Mladějovská dráha je atraktivním cílem výletů již 25 let.

Foto: ČEZ

Technická památka je 11 km dlouhá průmyslová úzkokolejka, která spojuje bývalý důlní areál Hřebeč a šamotový závod v Mladějově. Spolek Mladějovská průmyslová dráha je dobrovolným sdružením zájemců o železniční provoz, techniku i historii, kteří se ve svém volném čase a bez nároků na odměnu podílejí na opravách trati a vozidel.

Mimo parní lokomotivy č. 5 provozují ještě dvě parní lokomotivy – č. 1 z roku 1920 a BS80 z roku 1951, které byly v dílnách Mladějovské dráhy úspěšně podrobeny generálním opravám již v minulosti.

Trať je unikátní technická památka a každoročně přiláká několik tisíc návštěvníků. Postavena byla na sklonku první světové války, kdy sloužila k přepravě lupku, šamotu a místního uhlí. Jde o jeden z nejatraktivnějších turistických cílů regionu.

Nadaci ČEZ založila energetická společnost ČEZ v roce 2002, aby zastřešila svou dárcovskou činnost.

Nadace ČEZ podporuje několika grantovými programy sociální, kulturní a sportovní projekty a aktivně spolupracuje s regiony. Výší rozdělených příspěvků se řadí ke špičce nadací v České republice. Více informací na www.nadacecez.cz.

Foto: ČEZ

(pel)