Tržby maloobchodu v ČR klesly v únoru meziročně o 3 procenta, informoval ČSÚ.

Zatímco na tržby maloobchodníků v Česku dopadají vládní koronavirové restrikce, prodejcům na internetu se daří. Tržby maloobchodu klesly v únoru meziročně o 3 procenta. Naopak internetové obchody zaznamenaly výrazný růst 41,7 procenta. 

Informoval o tom Český statistický úřad (ČSÚ).

Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně vzrostly o 2,8 procenta.

Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy v únoru snížily reálně o 3 procenta, bez očištění o 5,8 procenta.

Tržby za potraviny klesly o 3,2 procenta, za nepotravinářské zboží o 6,6 procenta a za pohonné hmoty o 11,3 procenta.

„Meziroční pokles byl ovlivněn jednak tím, že loni v únoru ještě neplatila žádná omezení prodeje, naopak domácnosti se předzásobovaly některými druhy trvanlivých potravin a základních hygienických potřeb,” uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Maloobchodní prodej byl ovlivněn omezením prodeje či úplným uzavřením prodejen některých sortimentů nepotravinářského zboží z důvodu opatření proti šíření koronaviru.

Spotřebitelé více nakupovali přes internetové a zásilkové obchody, které vykázaly růst tržeb o 41,7 procenta.

Naopak prodejci v kamenných prodejnách zaznamenali pokles tržeb. Ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví tržby klesly o 69 procent, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 36,5 procenta, s výrobky pro domácnost o 15,5 procenta.

Pokles zaznamenal i prodej s kosmetickými a toaletními výrobky o 6,4 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 9,1 procenta a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 2,1 procenta.

Ve specializovaných prodejnách s potravinami klesly tržby o 12,3 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 2,6 procenta.

Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 99,9 procenta a byl ovlivněn zejména nižšími cenami pohonných hmot, počítačového a komunikačního zařízení, kosmetických a toaletních výrobků.

Naopak vzrostly ceny farmaceutického a zdravotnického zboží, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci, oděvů a obuvi, výrobků pro domácnost a potravin. (pel)