Nejtransparentnější předvolební kampaň má podle protikorupční organizace Transparency International ČR koalice Pirátů se STAN a koalice Spolu. (Ilustrační foto: Redakční koláž)

Nejtransparentnější předvolební kampaň má podle protikorupční organizace Transparency International ČR (TI) koalice Pirátů se STAN a koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL a TOP 09). Vládní hnutí ANO premiéra Andreje Babiše podle zjištění TI ohýbá systém a vymyká se zákonným pravidlům, zejména zneužívá veřejné funkce pro politický marketing.

Protikorupční organizace o tom informovala na webu.

„Politické subjekty ucházejících se o hlasy voličů jsou financovány z veřejných rozpočtů i soukromých zdrojů, proto je důležité kontrolovat, jak jsou na jedné straně státní příspěvky využívány, a na druhé straně, s kým jsou strany spřízněny skrze dary nebo zakázky,“ uvedl Petr Leyer, právník a ředitel TI.

TI zařadila do hodnocení devět politických stran, hnutí a koaličních uskupení. Vycházela přitom z jejich potenciálu dostat se do parlamentu v lednovém předvolebním modelu společnosti Median a na základě průzkumu společnosti Kantar, dále z odhadu potenciálu pro výši útrat v kampani a relevance.

Stanovila osm kritérií, od finančního plánování a průhlednosti výdajů přes přehlednost jejich vykazování a prevenci klientelismu až po přesvědčovací strategie a využití on-line sociálních sítí. Výsledná známka pro kandidující uskupení je průměrem dílčích hodnocení.

Piráti a Starostové dostali od TI známku 1,4, koalice Spolu známku 1,9. Následují Zelení (2,8), Přísaha (3,1), ČSSD (3,6) a SPD (3,8).

ANO si vysloužilo 4, KSČM známku 4,1 a Trikolora se Svobodnými a Soukromníky známku 4,5.

„Zatímco premiantů ubylo, čtyřkami se to letos jen hemží. Špatné hodnocení si vysloužily kampaně, v nichž není jasný ani předběžný rozpočet s rámcovými částkami na různé typy propagace, nejsou jasní stratégové a zapojené PR agentury, subdodavatelské řetězce či taktika kampaně na sociálních sítích,“ vysvětlila Jana Stehnová, členka monitorovacího týmu TI.

V českém systému financování politických subjektů pochází značná část jejich prostředků z veřejných peněz, tj. ze státní podpory pro činnost politických stran a politických hnutí či z příspěvků na úhradu volebních nákladů.

„V rámci vykázaných výdajů se letos v předvolebním klání utratí cca 500 milionů korun, ačkoliv spojování do koalic fakticky limituje, kolik strany a hnutí mohou utratit v celku. Zatím kandidáti utratili přes 250 milionů,“ uvedla Stehnová.

Trendem reagujícím na nutnost “šetřit” oficiální výdaje je nárůst zneužívání postavení veřejného činitele pro bezplatnou kampaň.

„Může to znít jako ohraná písnička, ale i do předvolební kampaně se masivně propisuje privatizace veřejného zájmu ze strany hnutí ANO,“ upozornil Ondřej Cakl.

Uspořené prostředky, z nichž značná část navíc pochází ze státní finanční podpory politického provozu, pak skrze zakázky, inzerci apod. putují do firem, které jsou na hnutí napojeny.

„Nejde sice o nelegální taktiku, jde však o dvojnásob netransparentní politickou kampaň, která se vymyká parametrům zákona,“ dodal Cakl. (pel)