Stát bude podnikatelům v Česku dotovat elektromobily. Vláda mezi ně rozdělí necelou 1 miliardu korun. O peníze budou tentokrát moci zažádat firmy, ale i živnostníci.
Informovaly o tom Hospodářské noviny (HN), podle kterých je 940 milionů korun vyhrazeno pro až 4 550 nových elektrických vozidel. V současné době jezdí na českých silnicích zhruba 10 tisíc elektrovozů.
Protože doprava patří v ČR k největším zdrojům emisí, v následujících letech by se měl zvyšovat počet automobilů s ekologickým pohonem na úkor vozidel se spalovacím motorem.
Kromě toho poputuje 300 milionů korun na vybudování až 1 500 nových nabíjecích stanic.
V ČR bylo k 31.12. 2020 celkem 734 nabíjecích stanic pro elektromobily a na nich celkem 1 516 nabíječek.
Jak dříve uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný, Česko je zatím z hlediska prodeje elektromobilů na 20. místě v Evropě.
Ministerstvo průmyslu a obchodu pracuje na návrhu dotačního programu, jehož konečnou verzi hodlá zveřejnit nejpozději v únoru.
O dotaci budou podle HN moci žádat podniky a OSVČ, které v Česku podnikají alespoň 2 roky. Peníze budou moci použít na nákup nejen elektromobilu, ale také vozu na vodíkový pohon nebo nákladního elektrokola.
Dotaci na nákup elektromobilu by mohli podnikatelé čerpat od letoška až do konce roku 2025.
Podle Národního akčního plánu čisté mobility by v Česku mělo v roce 2030 jezdit 220 tisíc až 500 tisíc elektromobilů a fungovat 19 tisíc až 35 tisíc dobíjecích bodů na elektřinu.
Evropská komise navíc prosazuje zákaz výroby a prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035.
Ekonom Lukáš Kovanda míní, že nemine den, aby se na sociálních sítích či v médiích neobjevila „masáž“, jak jsou elekroauta super.
„Tak nezapomeňme, až budou skutečně super, i cenově, žádnou masáž potřebovat nebudou. Masírka je top důkazem, že zatím super určitě nejsou. Teď jde hlavně o to podojit své spoluobčany,“ napsal na Twitteru.
Tuzemské dotování elektromobilů podle Kovandy znamená, že třeba důchodci budou mít nižší důchody, protože „veřejná kasa není bezedná, aby akcionáři Tesly měli o to více peněz a Elon Musk mohl podnikat ještě nákladnější výlety do vesmíru“.
„Příznivý dopad elektromobility na klima je vysoce diskutabilní,“ uvedl ekonom. (pel)