Americká platforma Uber je přepravní služba, a musí tedy žádat o licenci a povolení podle příslušných zákonů zemí Evropské unie, rozhodl Soudní dvůr EU. Alternativního poskytovatele tak lze regulovat jako jako tradiční taxislužbu. Podle Uberu ale rozhodnutí soudu nenaruší způsob, jakým své služby nabízí.
„Služba poskytovaná Uberem, spojování jednotlivců s neprofesionálními řidiči, je zahrnuta mezi služby v odvětví dopravy. Členské státy tedy mohou regulovat podmínky pro poskytování této služby,“ uvedl Soudní dvůr EU.
Soudní dvůr o statusu Uberu rozhodoval na podnět obchodního soudu v Barceloně, který projednává žalobu taxikářských odborů proti španělské divizi Uberu.
Podle zdůvodnění Soudního dvora musí být zprostředkovatelská služba, kterou nabízí Uber, tedy propojení pasažérů a neprofesionálních řidičů, kteří používají vlastní vůz, za úplatu prostřednictvím chytrého telefonu, považována za „službu v oblasti dopravy“ ve smyslu unijního práva.
Z toho pak plyne, že přísluší členským státům, aby upravovaly podmínky pro poskytování takové zprostředkovatelské služby v souladu s pravidly smlouvy o fungování EU.
Uber je vhodné regulovat
Podle expertů by ale rozsudek mohl mít dalekosáhlé důsledky pro sdílenou ekonomiku. Ve Spojených státech se rovněž diskutuje mimo jiné o tom, zda má Uber považovat řidiče za živnostníky, kteří jeho prostřednictvím nabízejí službu, nebo za zaměstnance. V druhém případě by se to projevilo v nárůstu ceny za takovou službu.
„Ve většině zemí EU již dnes fungujeme v souladu s místními zákony jako regulovaná dopravní společnost, rozhodnutím se tedy podmínky nemění,” sdělila mluvčí Uberu v Česku Miroslava Jozová.
„Jak potvrdil náš nový generální ředitel, služby, jako je Uber, je vhodné regulovat. Proto dál spolupracujeme s městy, aby spolehlivé svezení na jedno kliknutí bylo dostupné opravdu každému,“ doplnila.
V České republice naposledy vznikl spor kolem poskytování jeho služeb v Brně, kde Uber začal fungovat od února a kde jeho činnost tamější krajský soud předběžně zastavil.
(pel)