Silnice z PET lahví plánují stavět v nizozemském Rotterdamu. Využití recyklovaných plastových láhví je podle tamní městské rady výhodnější než asfalt kvůli rychlejšímu pokládání, efektivnějšímu využití prostorů pod chodníkem a z ekologických důvodů.
Nizozemsko by se tak stalo první zemí se silnicí, postavenou výhradně z plastu, bez použití asfaltu.
Plány na výstavbu již oznámila stavební firma VolkerWessels. Nejen, že by plastovou silnici pokládala až třikrát rychleji než asfalt, ale podle společnosti vydrží taková silnice teplotní výkyvy od mínus 40 stupňů do 80 stupňů Celsia.
Silnice z netradičního materiálu má navíc podle VolkerWessels také ekologické využití. Emise z asfaltu po celém světě prý činí celkem až 1,6 milionů tun oxidu uhličitého ročně. To jsou dvě procenta emisí způsobených dopravou. Využití plastu by toto číslo mohlo mnohonásobně snížit.
Plastové cesty budou lehké a duté, takže v nich půjde snadno vést podzemní kabely.
„Plast nabízí oproti současným technologiím celou řadu výhod,“ řekl ředitel VolkerWessels Rolf Mars. Plastové cesty budou lehké a duté, takže v nich půjde snadno vést podzemní kabely. Jednotlivé díly se navíc mohou vyrobit v továrně a poté dopravit na místo potřeby, takže by nebylo třeba rozsáhlých a časově náročných oprav jako v případě asfaltových silnic.
„Těšíme se na budování plastové cesty. Rotterdam je město otevřené všem experimentům a inovativním řešením. Máme k dispozici také městskou laboratoř, kde podobné vynálezy testujeme.“
Vláda města je z návrhu firmy nadšená. „Těšíme se na budování plastové cesty. Rotterdam je město otevřené všem experimentům a inovativním řešením. Máme k dispozici také městskou laboratoř, kde podobné vynálezy testujeme,“ uvedl jeden z radních města Jaap Peters.
„Prozatím je to jen nápad na papíře. Další fází je plastovou cestu otestovat v laboratoři, abychom zjistili, jestli je bezpečná ve vlhkých a kluzkých podmínkách,“ řekl Mars. Jeho společnost chce při vývoji s propagaci svého vynálezu spolupracovat mimo jiné s recyklačním sektorem nebo univerzitami.
I přes to, že je projekt zatím jen v rané fázi, je podle Marse možné chodník otevřít během následujících tří let. „Rotterdam je velice inovativní město a tento nápad se ujal. Perfektně zapadá do politiky udržitelnosti. Nyní závisí jen na tom, jak si bude vést v testech.“ (jaf)