Ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) slibuje, že stát letos po 9 letech konečně dokončí modernizaci dálnice D1. Řidiči by tak již konečně mohli jezdit mezi Prahou a Brnem po nové dálnici. Kromě toho stát plánuje začít stavět 100 kilometrů nových dálnic. Na dopravní stavby má být v roce 2021 k dispozici 127,5 miliardy korun.
Informovalo o tom ministerstvo dopravy.
„Rozpočet ŘSD na letošní rok je 61 miliard, což je o 6 miliard více než v loňském roce. Nikdo se proto nemusí bát, že by se na silničních stavbách začalo šetřit, jako tomu bylo za minulé krize,“ uvedl Havlíček.
Doplnil, že aktuálně je rozestavěno 211,4 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Nově začne Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stavět 100 kilometrů dálnic a také 65 kilometrů přeložek státních silnic.
Stavět se začnou nové úseky mimo jiné na dálnici D6 do Karlových Varů, na D55 Staré Město – Moravský Písek, na D49 mezi Hulínem a Fryštákem nebo na D3 směrem k rakouským hranicím úsekem Třebonín-Kaplice nádraží.
Zcela zásadní stavba první soukromé dálnice, konkrétně části dálnice D4 mezi Příbrami a Pískem formou PPP.
Na D1 zbývá zmodernizovat necelých 50 kilometrů na 5 úsecích. Hotovo by mělo být v říjnu a řidiči by tak již letos konečně po dlouhých devíti letech jezdit mezi Prahou a Brnem po nové dálnici.
Letos pak bude zprovozněno 46,5 kilometrů nových dálnic. Mezi nejdelší letos zprovozněné úseky patří dva úseky D11. Prvním z nich je 15 km úsek z Hradce Králové do Smiřic a na něj navazující 7 km úsek ze Smiřic do Jaroměře.
Na D35 se letos otevře 12 km úsek z Opatovic do Časů. Pokračuje také výstavba D6 směrem na Karlovy Vary, kde se zprovozní 5 km obchvat Lubence. Na Moravě se otevře jihovýchodní obchvat Otrokovic na D55.
Na dopravní stavby má být v roce 2021 k dispozici 127,5 miliardy korun. Z národních zdrojů půjde 90,5 miliardy, z evropských bezmála 22 miliard.
Stát je přitom dlouhodobě kritizován za pomalou stavbu dálnic. Problémy jsou především s přípravou staveb.
Celková délka dálnic v Česku je 1 276 km (k 1. lednu 2020). Premiér Andrej Babiš (ANO) se v předvolební kampani na krajské podzimní volby chlubil, kolik kilometrů silnic a dálnic už jeho vláda nechala postavit. Ve skutečnosti však Česká republika ve stavbě dálnic silně zaostává, a to i za Polskem nebo Maďarskem. (pel)
Dálnice D1 je největší díra v ČR, získala za to speciální cenu. Nejhorší silnice je u Šilheřovic
V Česku začne v březnu stavba první soukromé dálnice. Stát bude část D4 postupně splácet