Reklamy na billboardech překryly české vlajky. Majitelé reklamních ploch nesouhlasí s plánovaným omezením, které začne platit od 1. září.

Na billboardech u českých silnic se místo reklam objevily vlajky České republiky. Provozovatelé venkovních reklam tak protestují proti novele zákona, která billboardy u cest od 1. září zakazuje. Majitelé reklamních ploch s plánovaným omezením nesouhlasí.

Vlajky na billboardy umístil Svaz pro venkovní reklamu. Podle jeho prezidenta Marka Pavlase je zákon, který billboardy u dálnic zakázal, nejen zbytečný, nepraktický a v některých svých ustanoveních dokonce nesmyslný, ale především jeho přijetí odporuje Ústavě České republiky.

„Postup státu, který na jedné straně smlouvami, povoleními a licencemi umožňuje provozovatelům venkovní reklamy legální podnikání, a nyní, přestože jsou tyto smlouvy, povolení a licence stále platné, jim toto podnikání bez náhrady zakazuje, je faktickým vyvlastněním,“ uvedl Pavlas.

Dodal, že vyvlastnění soukromého majetku připouští ústava jen ve veřejném zájmu a za náhradu. Veřejný zájem stát nikdy neprokázal a žádnou náhradu neposkytl.

Zákon však začne platit i navzdory této kampani. Podle advokáta Pavla Uhla vyobrazení státních vlajek odstranění billboardů nijak neovlivní.

Novelu napadli i senátoři

Provozovatelé billboardů se netají tím, že se chtějí proti jejich odstraňování bránit. Svaz provozovatelů venkovní reklamy již dříve řekl, že se chce s Českem soudit o ušlý zisk. Podle zjištění ÚAMK je u českých dálnic 875 billboardů, které budou muset majitelé do pátku odstranit.

Ministerstvo dopravy kontruje tím, že silnice má být bezpečná a tisíce velkých reklam rozptylují pozornost řidičů.

Situaci může ovlivnit ústavní stížnost 17 senátorů, kteří napadli novelu příslušného zákona. Pokud by jim soud vyhověl, mohlo by překotné odstraňování billboardů s dlouhodobými smlouvami způsobit státu značné škody.

V Česku začne od září platit novela zákona o pozemních komunikacích. Ta zakazuje umístit billboardy ve dvousetmetrovém ochranném pásmu podél dálnic. Zákon platí už od roku 2012, doteď ale platilo přechodné pětileté období, díky němuž se stát vyhne arbitrážím s provozovateli venkovních reklam kvůli zmařeným investicím.

Ministerstvo chce od září kontrolovat, zda skutečně provozovatelé zákon dodržují, Ředitelství silnic a dálnic případné zbylé billboardy zlikviduje vlastními silami.

(pel)