Lidé v Česku se ve svých mobilech naučili používat finanční aplikace. Alespoň jednu má nainstalovanou více než polovina respondentů. Nejčastěji se jedná o aplikace banky na správu účtu a využívání slevových kartiček. Tomu, aby finanční aplikace používali ještě více, brání spotřebitelům hlavně obava z nedostatečného zabezpečení, popřípadě preferování osobního kontaktu s bankou. Ukázal to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Trisbee.
Šest respondentů z deseti by také přivítalo, kdyby jim aplikace pomohly řešit platbu kartou.
Chytré telefony a tablety jsou stále rozšířenější. Spolu s tím stoupá i oblíbenost fintechu, tedy spojení moderních technologií a financí, které má lidem usnadnit život.
„S tím souvisí rozvoj různých finančních aplikací, které mají zjednodušit platby či hlídání rodinného rozpočtu,“ vysvětlil Matěj Turek, spoluzakladatel společnosti Trisbee, která nabízí platební aplikaci.
Alespoň jednu finanční aplikaci má nainstalovanou každý druhý. Nejčastěji se jedná o bankovní aplikace na správu účtu. Přitom 13 procent využívá aplikace na správu slevových kartiček, populární jsou také srovnávače cen.
Obava o bezpečnost
Z průzkumu se dá také dovodit, proč nejsou finanční aplikace ještě rozšířenější. Lidé si nejsou jisti, zda jsou v nich jejich data a peníze dobře zabezpečena. Zároveň tvrdí, že je jim pohodlnější vyřídit všechny finanční operace u počítače.
Shodně to uvedlo 40 procent respondentů.
„Seriózní aplikace jsou bezpečné, poskytovatelé platebních služeb by měli mít licenci od České národní banky. Smartphone sám navíc slouží jako dodatečné zabezpečení. Pokud někdo ukradne telefon, kde je například připojena platební karta, musí se ještě dostat do samotného mobilu, který chrání zabezpečující prvky jako Touch ID, Face ID, nebo PIN. Výhodou je i možnost nastavit si limity na platby,“ uvedl František Havlín, druhý ze zakladatelů Trisbee.
Připomněl také, že základem je vždy to, aby se obezřetně chovali sami uživatelé – mobil dnes do značné míry slouží jako peněženka.
Právě jistota dobrého zabezpečení by polovinu lidé motivovala k tomu, aby aplikace nainstalovali nebo je používali ještě více. Každého třetího by k tomu přiměly slevy – například pokud by měli při platbě přes mobil o 5 procent nižší cenu.
„Lidé obecně chtějí, aby byly aplikace jednoduché a šetřily jim čas – což je obecný princip fintechu. Aplikacím jsou spíše otevření, jen čtvrtina říká, že je nechce za žádných okolností,“ shrnul Turek.
Možnost platit kartou přes mobil
Dvě třetiny respondentů nemají problém s tím, že by si do telefonu nahráli platební kartu a placení si tak zjednodušili.
„Každý druhý už se dostal do situace, kdy neměl hotovost, a nebylo možné platit kartou. Právě proto by Češi přivítali, aby kartu přijímali i třeba taxikáři, řemeslníci, instalatéři, kadeřníci, prostě živnostníci, kteří pracují v terénu. Přeje si to 63 % spotřebitelů. Existují aplikace, které podnikatelům umožňují kartu přijímat, aniž by potřebovali terminál,“ upozornil Havlín.
Lidem v Česku se líbí hlavně to, že by platbu mohli poslat mobilem a vše vyřídit na místě.
Průzkum se uskutečnil ve druhé polovině února letošního roku na reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věku od 18 do 59 let.
Startup Trisbee založili dlouholetí přátelé a spolužáci Matěj Turek a František Havlín. Oba nesnáší zbytečnou byrokracii a nesmyslné poplatky a s Trisbee chtějí nabídnout službu, která je jednoduchá a užitečná.
Trisbee, které je na trhu od června 2018, je platební metodou pro malé podnikatele nebo přátele. Aplikace samotná je zdarma a uživatelé neplatí žádné další poplatky. Zakladatelé mají ambice rozšířit podnikání i do zahraničí. (sfr)