Příprava trasy metra D už Prahu vyšla na 805 milionů korun. Další asi 1 miliardu korun má stát geologický průzkum, jehož zahájení plánuje Dopravní podnik Praha na třetí čtvrtletí letošního roku. Stavba metra přitom doposud ani nebyla zahájena.
Náklady spojené s projektem a vydáním územního rozhodnutí byly 843 miliónů korun. Částka zahrnuje rovněž náklady na získání vyjádření EIA, v kterém je posuzován vliv stavby na životní prostředí, a kroky směřující k získání stavebního povolení. To DPP ještě nezískal.
Příprava stavby spolkla dalších 133 miliónů korun a po zhruba 50 miliónech zaplatil podnik za studie a právní poradenství.
Další asi jednu miliardu korun má stát geologický průzkum, jehož zahájení plánuje podnik na třetí čtvrtletí letošního roku. Metro D z Pankráce do Písnice by předběžně mělo vyjít na 39,7 miliardy.
Podnik potřebuje ke stavbě trasy 655 pozemků, které mají 162 vlastníků. Podnik se zatím domluvil se 14 z nich. Právě kvůli váznoucímu výkupu pozemků plánuje DPP založit společný podnik s firmou Penta.
To by umožnilo vykoupit pozemky za vyšší než odhadní ceny, což DPP ani magistrát nesmí. Podnik by se nepodílel na výstavbě samotného metra, tedy tunelů nebo technologií.
Z celkových nákladů na stavbu trasy by řešil společný podnik část stavby za 6,5 miliardy. Základní kapitál podniku by byl 650 milionů a DPP by byl vlastníkem 49 procent.
Stavba metra D spojí centrum metropole se sídlišti na jihu a měla by odlehčit přetížené trase C. Nejprve se začne stavět úsek z Pankráce do Písnice. V další fázi zbylé dvě stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru.
Podle odhadů vyjde výstavba na 50 miliard korun a v metru mají jezdit automatizované soupravy bez řidiče. Nedávno otevřené stanice metra A do Motola vyšly na zhruba 20 miliard korun.
Praha chtěla na stavbu čerpat dotace z evropských fondů, peníze však nezíská. V současnosti DPP řeší výkup pozemků mezi Pankrácí a Písnicí.
(pel)