Název Brno-Hlavní nádraží by se mohl stát minulostí, Brňané si přejí název Šalingrad

Brňané se v internetové anketě pořádané městem vyjádřili, aby chystané nové brněnské nádraží neslo název Šalingrad. Rozhodující slovo však budou mít při pojmenování úředníci.

Vedení města spustilo internetovou anketu s tím, že pokud název bude splňovat pár základních pravidel, nebude do výsledku hlasování nijak zasahovat.

„Věřím, že nádraží bude mít důstojný název a vyhraje zdravý rozum,“ oznámil tehdejší primátor Petr Vokřál (ANO).

Jenže nad vážnými variantami měly od začátku navrch ty žertovné. Do finálové desítky kromě současné verze Brno-Hlavní nádraží postoupily samé více či méně satirické návrhy.

Nejvíc hlasů nakonec posbírala verze Brno-Šalingrad, která odkazuje na zdejší zažitý termín pro tramvaje. Druhé skončilo Brno-Hlavní nádraží, třetí Nádraží Járy Cimrmana. Celkem se však do výběru nezapojily ani dvě tisícovky hlasujících.

„Ať už vzejde z ankety jakýkoli název, město jej předá k posouzení Správě železniční dopravní cesty. Není možné předjímat, jak s ním SŽDC naloží,“ uvedl Radek Štěpánek z tiskového oddělení magistrátu.

SŽDC je připravena s městem o změně názvu seriózně jednat.

„Konečné znění musí ale posvětit Drážní úřad,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Název nového nádraží je tedy pořád nejasný, i tak je však ve vývoji dál než jeho podoba. Vedení Brna sice letos po několika desetiletích debat rozhodlo, že chce nové nádraží v odsunuté poloze, ale o tom, jak má vypadat, se stále vedou spory.

Zatímco ministerstvo dopravy a vláda chtějí variantu bez podzemní stanice, v níž mají všechny tratě zaústit do povrchového kolejiště, město i kraj chtějí variantu s podzemní stanicí, kam zaústí trať od Chrlic a bude základem podzemní železnice spojující jih a sever města.

Zatím ani není jasné, kdy se nové nádraží začne stavět. Přesun toho nynějšího a modernizace celého uzlu má stát zhruba padesát miliard korun a má trvat zhruba šest let. (jaz)