Přes 70 procent majitelek firem a členek Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek (ČMAPM) zaznamenalo od letošního března v souvislosti s epidemií covid-19 a doprovodnými opatřeními pokles tržeb. Ekonomické i sociální dopady na ženské podnikání a vůbec na ženy jsou podle OSN a dalších mezinárodních i tuzemských organizací vysoké a je nutné na to reagovat, uvedla při příležitosti dnešního Mezinárodního dne podnikatelek prezidentka asociace ČMAPM Kateřina Haring. Podle ní členky asociace pružně reagují na ekonomický útlum, své firmy inovují a hledají nové příležitosti pro podnikání.
„Tradiční podnikání tak, jak jsme na něj byli dlouhá léta zvyklí, se mění a pandemie to jen urychlila. Podnikatelky z naší asociace na situaci pružně reagují a dělají maximum pro to, aby tento obrovský tlak ustály. Celkem firmy našich členek zaměstnávají přes 20 tisíc lidí, obrat v roce 2019 byl přes 2 mld. korun. Je potřeba, aby vláda podnikatele maximálně podpořila. Ženy navíc v současnosti nesou velkou zátěž, nejenže zachraňují své firmy, pracují v postižených odvětvích, ale nesou na svých bedrech i velkou část péče o domácnost,“ uvedla Kateřina Haring.
Na 70 procent zdravotníků, kteří celosvětově bojují s pandemií, jsou ženy. V Česku tvoří ženy dvě třetiny zdravotnického personálu, a jsou proto vystaveny většímu riziku nákazy.
Také údaje o nezaměstnanosti v ČR ukazují, že od dubna do srpna přišlo o práci více žen, a to především starších 44 let.
Mezinárodní den podnikatelek se připomíná každý rok 19. listopadu díky iniciativě OSN. První ročník si mezinárodní společenství připomnělo v roce 2014.
ČMAPM letos na podporu podnikatelek spustila už na jaře kampaň #CHOOSE WOMEN, kterou zaštiťuje také OSN. Prostřednictvím této kampaně může veřejnost podpořit lokální podnikatelku, jejíž služeb využívá, a je s nimi spokojena.
Kampaň upozorňuje také na náročnou situaci žen v současné době a na rizika včetně příjmové chudoby, kterým ženy čelí ve zvýšené míře. Za dobu od svého spuštění pomohla stovkám malých podnikatelek a živnostnic.
Iniciativa ČMAPM zaznamenala řadu pozitivních ohlasů jak u veřejnosti, tak přímo mezi zapojenými podnikatelkami napříč regiony. Účelem je co největší zapojení regionů a měst z celé České republiky, aby se ukázalo, kde všude a v jakých oborech ženy podnikají.
„Chceme ukázat, že i malé a drobné podnikání má svůj smysl, význam a důležitost pro život na malém městě či vesnici. Vytváří se tak kvalitnější prostředí pro život nás všech,“ vysvětlila Haring.
Do kampaně, která bude vrcholit v prosinci, stále přicházejí další nominace. Zastoupena je dvacítka různých oborů: „tradiční“ jako kosmetika, kadeřnictví, gastro a ubytovací služby, ale i méně obvyklé jako hipoterapie, fotografování, vyšívání, angličtina, zahradnictví, PR služby, doprava a logistika.
Celkem se podařilo na sociálních sítích oslovit již přes 30 tisíc lidí. Kampaň využívá Facebook, LinkedIn i Instagram, největší zásah a aktivitu přitom zaznamenává na Facebooku.
Všechny zúčastněné podnikatelky se shodují na tom, že se jim po uveřejnění příspěvku znatelně zvedla sledovanost.
Prezidentka asociace Kateřina Haring také od jara moderuje sérii podcastů Podnikatelka na zpravodajském serveru INFO.CZ, kde každý týden v 90minutovém rozhovoru představuje příběhy známých i neznámých podnikatelek.
O dopadu druhé vlny pandemie na ženské podnikání hovořila v říjnu například pro televizi a zprávy Seznam.cz. (pel)
Českomoravská asociace podnikatelek a manažerek byla založena jako dobrovolné profesní sdružení v roce 1995 a dnes sdružuje na 150 podnikatelek. Za 25 let své existence pomohla tisícům podnikatelek v profesním vzdělávání a růstu prostřednictvím nabídky individuální podpory, kurzů, konferencí a projektových aktivit.
V České republice ČMAPM spolupracuje s podnikatelskými subjekty, ale také se státními organizacemi na úrovni státní správy i samosprávy. V zahraničí ČMAPM spolupracuje mimo jiné s Celosvětovou asociací podnikatelek a manažerek FCEM, v níž Kateřina Haring působí jako viceprezidentka pro oblast Evropy.