Nejvyšší ústavní činitelé ČR v sobotu slavnostně zprovoznili poslední úsek dálnice D8 z Prahy do Drážďan. V kritickém úseku mostu u Prackovic se však v obou směrech bude jezdit jen v 1 pruhu. Omezení se týká zhruba dvoukilometrového úseku. Na ŘSD na poslední chvíli zjistil mírné posuvy půdy. Dálnice se stavěla 32 let. V červnu 2013 v tomto úseku došlo k obrovskému sesuvu půdy.
„Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic se rozhodl pro omezení dopravy nad Prackovicemi na estakádě na základě doporučení rady monitoringu,“ informoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
První řidiči začnou posledním úsekem dálnice projíždět v sobotu večer. Premiér Bohuslav Sobotka uvedl, že vláda se potížemi posledního úseku D8 bude zabývat v pondělí. Podle Sobotky nelze vyloučit, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu zase zavřít.
Po několikahodinovém pátečním večerním jednání experti rozhodli o částečném omezení provozu na nově otevíraném, posledním úseku dálnice.
„Vyhodnocovaly se výsledky za posledních 24 hodin. Máme ne úplně příznivý posun. Ten masiv začal reagovat na zrychlené stavební práce. Ten stav není nikterak kritický, nicméně ukazuje se, že v hloubkách 18 až 20 metrů pod dálnicí dochází k posunům v podloží,“ řekl šéf ŘSD Jan Kroupa.
Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) však v daném úseku žádné nebezpečí nehrozí.
Velká chvíle na D8
Posledních 12 kilometrů dálnice D8 bylo „slavnostně“ otevřeno v sobotu 17. prosince dopoledne.
Ředitel ŘSD Jan Kroupa uvedl, že pro něj je to „velká chvíle“.
Hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček prohlásil, že „je to nejkrásnější vánoční dárek pro občany Lovosic nebo Maňova. Nebudou se vám už valit kolony kamionů pod okny“.
Ministr financí Andrej Babiš zdůraznil úspěchy současné vlády s tím, že zprovoznění dálnice ulehčí každodenní život místním obyvatelům. Informoval také, že vláda má dostatek financí na stavbu dálnice směrem do Rakouska.
Prezident Miloš Zeman při příležitosti otevření dálnice kritizoval ekologické aktivisty, kteří podle hlavy státu bránili dostavbě.
„Ve vašem kraji řádili a dosud řádili zelení aktivisté. Chtěl bych vám popřát, abyste přestali věřit zeleným aktivistům,“ prohlásil prezident.
Nestabilní dálnice
Půdní nestabilita u estakády kritického úseku dálnice D8 vyšla najevo v říjnu letošního roku. Stavaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu.
Celková délka dálnice od Prahy po hranice s Německem činí 92 kilometrů.
Výstavba začala v dubnu 1984 na Ústecku. První čtyřkilometrový úsek se otevřel v roce 1990.
Nově otevíraná část se budovala od května 2012. Celou stavbu protáhly soudní spory s ekology, kteří prosazovali jinou trasu dálnice přes České středohoří.
Zásadní roli pro odklad zprovoznění sehrál masivní sesuv půdy z června 2013 u Litochovic nad Labem.
Původní cena za poslední úsek dálnice D8 byla 8,9 miliardy korun. Rozpočet se však navýšil o 1,2 miliardy Kč. Na stovky milionů vyšla zabezpečení dálnice u Litochovic a Prackovic. (sfr)