Bývalý český premiér Petr Pithart a exministr průmyslu Jan Vrba zpochybnili prodej Škodovky koncernu Volkswagen. Vadí jim plány německého koncernu VW, který chce přesunout výrobu některých modelů z Česka a zaměřit se více na laciné vozy pro rozvojové trhy. To by podle nich bylo v rozporu se smlouvou o prodeji, kterou jejich tehdejší vláda prosadila. Vyzvali proto současný kabinet, aby o postavení automobilky jednal.
Pithart uvedl, že koncern VW podle něj prostřednictvím Škody pomohl kultivovat tržní prostředí v ČR a zlepšit vztahy Česka s Německem.
V dopise zaslaném ministerstvu průmyslu a obchodu spolu s Vrbou vyjádřili znepokojení nad některým dosud neoficiální prohlášení představitelů VW, že by se mělo změnit postavení Škody v rámci koncernu VW.
Podle nové strategie Volkswagenu má Škodovka vyrábět levnější auta a zaměřit se více na východní trhy.
Pithart s Vrbou tvrdí, že pokud by k tomu došlo, bylo by to v rozporu se záměry uvedenými v přílohách smlouvy mezi českou vládou a koncernem VW.
Dalším důsledkem by podle nich byly nepříznivé finanční dopady na Škodu a její subdodavatele.
Škoda by se podle nové strategie měla omezit výrobu prémiových dražších verzí svých modelů a „více se soustředit na dříve zanedbávané trhy, zejména ve východní Evropě, kde Hyundai, Kia a Dacia navýšily tržní podíl na úkor koncernu VW“.
Nejen německá média však už delší dobu píší o tom, že Volkswagenu žárlí na úspěchy Škodovky, jejíž modely nad očekávání konkurují ostatním značkám koncernu.
Premiér Andrej Babiš (ANO) po setkání s novým šéfem VW Thomasem Schäferem ohledně budoucnosti koncernu v srpnu uvedl, že ho Schäfer ujistil o tom, že Škoda bude dál vyrábět špičkové automobily a udrží velmi vysokou míru investic do výzkumu a vývoje z posledních let.
Dohoda o obchodní spolupráci mezi mladoboleslavským podnikem Škoda Auto a německým koncernem Volkswagen byla podepsána přes 30 lety, 21. prosince 1990.
Společné podnikání vymezila tzv. řídicí smlouva. Ke spojení obou automobilek pak došlo 16. dubna roku 1991.
Václav Klaus, tehdejší federální ministr financí, chtěl, aby se Škodovka prodala v kuponové privatizaci, jako třeba kopřivnická Tatra. Prodej škodovky Němcům však prosadil tehdejší ministr průmyslu Jan Vrba.
Kromě Volkswagenu mělo o Škodu zájem dalších více než 20 světových automobilek, mezi nim např. Renault nebo BMW. (pel)
Němečtí majitelé chtějí Škodovku degradovat na roveň Dacie, varoval šéf odborářů