V Česku je ve špatném stavu kolem 270 silničních mostů. Otázku bezpečnosti v poslední době vyvolal pád lávky v pražské Troji, havarijní stav pražského Libeňského mostu a především nečekané zřícení dálničního mostu v italském Janově. V havarijním stavu je podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) šest mostů nad silnicemi první třídy.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Česku eviduje 1682 dálničních mostů. Četnost prohlídek se odvíjí od klasifikačních stupňů stavebního stavu, tedy toho, v jaké kondici stavba je. Jednička znamená bezvadný stav, sedmička havarijní.
„Běžné prohlídky mostů se vykonávají v pravidelných intervalech nejméně jedenkrát ročně u mostu s klasifikačním stupněm stavebního stavu I–IV a nejméně dvakrát ročně u mostů s klasifikačním stupněm stavebního stavu V–VII,“ sdělil Novinkám mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Nejstarší dálniční mosty se nachází na dálnicích D1 a D2.
„V rámci modernizace dálnice D1 a souvisejících oprav D1 i D2 byla již velká většina mostů zrekonstruována,“ uvedl Studecký s tím, že z dálničních mostů v současnosti není žádný v havarijním stavu.
Tomáš Rotter z Fakulty stavební ČVUT na mezinárodním sympoziu Mosty 2018 v Brně však v květnu uvedl, že počet mostů v havarijním stavu je „alarmující“.
Ve špatném stavu je podle něj bezmála deset procent z 1682 dálničních mostů, tedy téměř 170 mostů. Nejhorší situace však prý je u mostů nad silnicemi druhé a třetí třídy.
„Na silnicích druhé a třetí třídy je to sto dva mostů,“ upozornil Rotter.
Při započítání mostů nad dálnicemi tedy jde o zhruba 270 staveb.
U mostů, jejichž stav je veden jako havarijní, hrozí i zřícení. Proto by u všech těchto mostů podle něj měla být omezena zatížitelnost na 20 procent nebo by měly být provizorně zabezpečeny či by přímo mělo dojít k jejich uzavření. (jaz)