ODS chce jen 2 sazby DPH namísto současných tří, které činí 21 procent, 15 procent a deset procent. Strana chce také zavést tzv. asignace, tedy možnost, aby lidé posílali 1 procentní bod ze svých sociálních odvodů na důchody svých rodičů nebo na zdravotní a sociální služby. Programové cíle představila ODS na programové konferenci v Praze.
ODS také prosazuje zavedení paušální daně pro malé živnostníky. S tímto bodem nedávno přišlo i vládní hnutí ANO.
Občanští demokraté dále navrhují zrušení daně z nabytí nemovitosti a zrušení silniční daně.
V reakci na záměry ČSSD zavést sektorovou, respektive bankovní daň občanští demokraté odmítli zavádění jakýchkoliv nových daní.
„Nepotřebujeme nové daně, potřebujeme rušit ty současné,“ zdůraznil poslanec ODS Jan Skopeček.
ODS by také snížila odvody zaměstnavatelům za zaměstnance, kteří by pro ně pracovali na zkrácený úvazek.
Živnostníkům by ulevila tím, že by zvýšila hranici příjmů k povinné registraci k DPH z jednoho na dva miliony korun.
V sociálních záležitostech, kde plány představili poslanec Jan Bauer a místopředsedkyně Alexandra Udženija, navrhli občanští demokraté jednak asignace části sociálních odvodů, ale zavedli by také daňový odpočet úroků z hypotéky i na další nemovitost, kterou například rodiče pořizují pro děti.
Všechny mimořádné příjmy státu by směřovali do zvláštního fondu, aby byly peníze na důchodovou reformu.
Poslanec Martin Kupka s prezidentem ICT UNIE Zdeňkem Zajíčkem navrhli reformu a zeštíhlení státu a redukci redukci povinností občanů. Jakoukoliv novou povinnost by podle nich bylo možné zavádět jen za dvě zrušené.
Každou novou novelu by podle představ ODS musela provázet tabulka s povinnostmi, které zavede, stát by navíc musel zveřejnit přehled naprosto všech platných povinností.
Program strany pro školství neuváděl šéf školského výboru Václav Klaus mladší, kterému kvůli jeho postojům hrozí i vyloučení ze strany, ale místopředseda ODS a poslanec Martin Baxa s vysokoškolským pedagogem Jiřím Nantlem.
ODS v oblasti školství prosazuje například zvýšení platů učitelů na 150 procent aktuálního průměru, zavedení kariérního systému, rozšíření pravomocí ředitelů.
chce také dosáhnout změny obsahu vzdělávání. Žáci a studenti by se prý měli více učit cizí jazyky, kritické myšlení a práci s informacemi na úkor faktů a dat. (sfr)