Obchodníci budou muset na zlevněném zboží povinně uvádět i původní cenu. Vyplývá to z z vládní novely o ochraně spotřebitele, kterou ústavněprávní výbor doporučil Senátu schválit. Novela vychází z předpisů EU.
Spotřebitel tak má být chráněn před umělým navyšováním cen před slevovými akcemi tím, že až na stanovené výjimky bude muset být informován o nejnižší ceně, za niž daný prodejce zboží prodával během posledních 30 dnů před slevou.
Spotřebitel by se měl i snáze domoci nápravy, byla-li jeho práva dotčena nekalou praktikou. Návrh pro tyto účely stanoví například lhůtu 90 dní ode dne uzavření smlouvy, během níž může spotřebitel od smlouvy odstoupit, pokud se stal obětí nekalé obchodní praktiky.
Opatření se ale nebude vztahovat například na věrnostní programy nebo na reklamy, kde se obchodníci chlubí obecně nízkými cenami.
Nebude se týkat ale ani na potravin a dalšího zboží, které rychle podléhá zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby.
V online prostředí bude nová úprava chránit spotřebitele před falešnými recenzemi a netransparentním nákupem na on-line tržišti.
Za nekalou obchodní praktiku bude považováno také jednání, kdy poskytovatel on-line tržiště umístí na přední pozice seznamu výsledků vyhledávání produkt, který tam umístil za úplatu, a zákazníka na placenou reklamu neupozorní.
Návrhem jsou nově upravena také práva spotřebitelů z vadného plnění, a to ze smluv o koupi zboží a zcela nově též ve vztahu k poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb. Zejména nová úprava umožní spotřebiteli uplatnit jeho práva z vadného plnění za nesoulad, který se projevil během dvou let od dodání zboží.
To znamená, že má právo na vytknutí vady, která se v této době projeví, a podnikatel spotřebitele nemůže odmítnout s tím, že lhůta pro uplatnění jeho práva vypršela. Spotřebitel však musí prokázat, že se vada projevila v době dvou let od dodání zboží, proto je v jeho zájmu, aby reklamaci uplatnil bez zbytečného odkladu. (pel)