Odboráři mladoboleslavské automobilky Škoda se brání plánům německého koncernu Volkswagen, který automobilku vlastní. Varovali před tím, že VW chce značku degradovat na úroveň Dacie. Škodovka má navíc přijít o výrobu některých modelů v Česku. Šéf odborových předáků Škody Auto Jaroslav Povšík budoucí plány německého koncernu označil jako „tažení proti Škodě“.
Informoval o tom týdeník Škodovácký odborář.
„Nestačí ještě toto tažení proti Škodě? Lidově řečeno, musíme Škodu vykuchat od všeho dobrého, excelentního, co v současné době máme? Je to jasná degradace a cesta směrem k Dacii a nedej Bůh pod Dacii,“ uvedl Povšík v týdeníku.
Podle nové strategie Volkswagenu má Škodovka vyrábět levnější auta a zaměřit se více na východní trhy.
Škoda by podle Automobilwoche měla omezit výrobu prémiových dražších verzí svých modelů a „více se soustředit na dříve zanedbávané trhy, zejména ve východní Evropě, kde Hyundai, Kia a Dacia navýšily tržní podíl na úkor koncernu VW“.
Výroba Superbu se přesune do závodu Volkswagenu v Bratislavě, kde se bude vyrábět společně s Volkswagenem Passat. Výroba Kodiaqu se má přesunout do Německa.
A již delší dobu je známo, že výroba Seatu Ateca, jenž se vyrábí v české Škodě, se přemístí do Španělska.
„Co v takové chvíli dělat? Nejhorší by bylo nedělat nic a pak žít s vědomím, že léta páně 2020 jsme zahájili demontáž špičkové továrny, špičkových výrobků a lidského umu. Směřovat jen k montovně se nás snažil přesvědčit už kdysi Renault, ten to ale tehdy proti Volkswagenu prohrál, a to se zásadním přispěním stanoviska zástupců zaměstnanců,“ uvedl Povšík.
Odboráři se proto hodlají bránit v tisku, u vlády i přímo u koncernu Volkswagen.
Premiér Andrej Babiš (ANO) , že Škoda určitě nebude žádnou montovnou.
Premiér Andrej Babiš (ANO) po setkání s novým šéfem VW Thomasem Schäferem ohledně budoucnosti koncernu v srpnu uvedl, že ho Schäfer ujistil o tom, že Škoda bude dál vyrábět špičkové automobily a udrží velmi vysokou míru investic do výzkumu a vývoje z posledních let.
„Žádný ústup z kvality a přesun do nízkonákladového segmentu se konat nebude. Mně a Karlu Havlíčkovi to dnes potvrdil nový šéf automobilky Thomas Schäfer,“ napsal tehdy Babiš na Twitteru.
V Mladé Boleslavi Škoda Auto vyrábí model Fabia, Fabia kombi, Scala, Kamiq, Octavia, Enyaq a částečně Karoq. Škoda Superb a Kodiaq se vyrábí v Kvasinách na Rychnovsku, kde se produkuje také další část SUV Karoq. (pel)