Německé dálnice už nebudou zadarmo. Od roku 2019 začnou i čeští řidiči platit na dálnicích v Německu mýtné.

Jízda po německých dálnicích zadarmo skončí. Německý parlament schválil od roku 2019 zavedení mýtného pro osobní auta. Poplatky však zaplatí zahraniční řidiči. Němci si totiž mají kupovat roční mýtné, ale dostanou ho zpět na dani z provozu osobních vozidel.

Německý parlament schválil zavedení mýtného pro osobní auta již v roce 2015. Tehdy proti němu ale vystoupila Evropská komise s tím, že návrh je diskriminační vůči zahraničním řidičům.

Němci si totiž mají kupovat roční mýtné, ale dostanou ho zpět na dani z provozu osobních vozidel. Tento princip se ani v novém schváleném návrhu nezměnil. Německé ministerstvo dopravy ho ještě ale upravilo tak, aby větší vratku dostávali řidiči nejnovějších, nejekologičtějších aut.

Zatímco Evropská komise nyní s návrhem německého mýtného problém nemá, výrazně proti jsou především Rakušané, kteří už pohrozili žalobou k Soudnímu dvoru Evropské unie. K žalobě by se mohly přidat i další státy včetně Česka.

Česká vláda podle premiéra Bohuslava Sobotky považuje chystané zavedení mýtného na německých silnicích za nestandardní a neférové k občanům ostatních států Evropské unie. Poplatky by kvůli kompenzacím pro Němce fakticky platili pouze cizinci.

„Cílem naší vlády je v této věci chránit práva českých občanů i podnikatelů. V EU musí nadále platit spravedlivá a rovnocenná pravidla pro všechny státy i občany,“ uvedl český premiér.

Pohraničí se obává útlumu turistů z okolních zemí

Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství emisí. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun), dvouměsíční od 7 do 50 eur (189 až 1351 korun). Nejdražší roční mýtné přijde na 130 eur (3513 korun).

Dálniční známka bude elektronická a řidiči si ji budou moci koupit na internetu, v mobilní aplikaci nebo na dálnicích poblíž německých hranic. Musí přitom uvést poznávací značku vozu i údaje o objemu motoru nebo jeho emisní normě. Pokud technické údaje nevyplní, bude jim automaticky účtován nejvyšší poplatek za vybrané časové období.

Zavedení mýtného prosadila do vládního programu bavorská CSU i přesto, že kancléřka Angela Merkelová byla původně proti. Schválený zákon ještě mohou blokovat vlády spolkových zemí. Některé, zvláště ty v pohraničí, se staví proti, když se obávají, že k nim přestanou částečně jezdit sousedé z okolních zemí.

(pel)