Při příležitosti oslav 25. výročí vstupu České republiky do Severoatlantické aliance proletělo v úterý 12. března nad Prahou šest letounů. Tři stíhací letouny JAS-39 Gripen z 21. základny taktického letectva Čáslav, dva Eurofightery Typhoon a dopravní letoun Airbus A-400MS Atlas ze Spolkové republiky Německo letěly ve dvou formacích těsně za sebou.
Letouny se nejprve setkaly v prostoru jižně od Zvíkova, kde utvořily formace, a pak společně pokračovaly směrem na Prahu podél toku Vltavy.
Mezinárodní průlet aliančních letounů Allied Defender 2024 nad Prahou má symbolicky připomenout naše členství v NATO.
„Každý stát je odpovědný za střežení svého vzdušného prostoru, ale v rámci Aliance tuto odpovědnost sdílíme. Často si vzájemně vypomáháme a někdy dokonce tuto schopnost zastupujeme,“ komentoval přelet velitel vzdušných sil generálmajor Petr Čepelka.
Smyslem průletu bylo symbolicky připomenout čtvrtstoletí úspěšné spolupráce mezi českým s německým letectvem na společné ostraze vzdušného prostoru v podobě integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany států Severoatlantické aliance (NATINAMDS), který je jedním z hlavních úkolů a příspěvků České republiky do kolektivní obrany Aliance, uvedla Armáda ČR.
Průlet letounů má hned několik poprvé. Poprvé se tyto letouny potkaly v takto společně utvořených formacích.
Letouny také přeletěly nad Karlovým mostem.
„Pro stanovení výšky pro průlet nad Prahou jsme museli vzít v potaz terénní členitost Prahy a rovněž hlukovou zátěž. Proto nevyužíváme minimální povolenou výšku, ale volíme takovou, aby byl průlet bezpečný, ale zároveň atraktivní,“ vysvětlil podplukovník Michal Daněk z velitelství vzdušných sil, který měl na starosti navigační přípravu průletu a koordinaci s německými piloty.
Po průletu nad Prahou obě formace zatočily směr východ a po koordinaci s vojenskými řídícími z letiště Praha-Kbely se vrátily na domovské základny s výjimkou německého A-400MS, který přistane na letišti Václava Havla.
Příprava samotného průletu nebyla jednoduchá. Bylo nutné zvážit sebemenší detaily, počínaje jeho trasou, hlukovým zatížením nebo například koordinací s řídícími letového provozu na letišti Praha-Ruzyně. Rovněž bylo nutné získat letové povolení do zakázaného prostoru kolem Pražského hradu.
„Pevně věříme, že přelet letounů bude nejen připomínkou toho, že jsme tady k ochraně našeho vzdušného prostoru 24/7, ale také, že půjde o zajímavou podívanou. Doufáme, že nás lidé budou na obloze hledat a že nám bude přát počasí, které je nezbytnou podmínkou provedení průletu Allied Defender,“ uvedl kapitán Španko. (sfr)