Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch plánuje zakázat reklamu na alkohol. Vyšší zdanění alkoholu a cigaret již vláda schválila. Vedle zákazu propagace alkoholických nápojů zvažuje Vojtěch i omezení dostupnosti alkoholu.
Vláda chce po zákazu kouření v restauracích a zvýšení daní na lihoviny omezit také dostupnost alkoholu. Ministr zdravotnictví Vojtěch uvažuje o omezení reklamy na alkohol.
„Díváme se po zahraničních modelech, kde třeba některé obchody nesmějí prodávat tvrdý alkohol,“ prohlásil vojtěch v rozhovoru pro MF DNES, kterou majetkově ovládá předseda vlády Andrej Babiš.
Vysvětlil, že o možnosti omezení alkoholu vláda diskutuje a připravuje konkrétní návrh.
„Zatímco u tabáku je reklama v elektronických i tištěných médiích v podstatě zakázaná, možná je pouze tam, kde se tabák prodává, u alkoholu žádné omezení není,“ konstatoval v této souvislosti Vojtěch.
„Přitom ty dopady (konzumace alkoholu – pozn. redakce) jsou často ještě horší než u tabáku, mám teď na mysli patologické jevy, jako je kriminalita,“ vysvětlil.
Podle Vojtěcha by reklama na alkohol již dále neměla být prezentována v televizi.
„Výrobci alkoholu do této reklamy investují miliardy korun. Alkohol je prezentován jako něco, co je součástí společnosti, kde jsou lidé spokojení a šťastní, přitom v reálu je to úplně naopak, způsobuje to rozvraty rodin a další pohromy.“
„První zkušenosti s alkoholem u nás bohužel mládež získává už ve 12 letech a takového člověka propracovaná reklama může snadno ovlivnit,“ podotkl ministr zdravotnictví.
Debata se podle něho vede i o zákazu alkoholové reklamy v internetových médiích a časopisech.
„Nechtěl bych ještě říkat, jak to konkrétně bude, ale diskutujeme o tom s ministerstvem kultury i průmyslu a obchodu,“ naznačil Vojtěch.
Upozornil na to, že se připravuje vyšší zdanění lihu. Ve Sněmovně je již vládní návrh, který daň z lihu zvyšuje o 13 procent.
Podle Vojtěcha doporučují odborníci i restrikci dostupnosti alkoholu.
„Díváme se po zahraničních modelech, kde třeba některé obchody nesmějí prodávat tvrdý alkohol. Ale jasnou představu ještě nemáme. Teď se chceme soustředit na vyšší zdanění a reklamu,“ doplnil Vojtěch. (sfr)