Lidé v Česku loni utratili v internetových obchodech rekordních 217 miliard Kč. Upozornil na to server Novinky. Podle dat společnosti Shoptet zaznamenaly české e-shopy za loňský rok až o třetinu vyšší obraty než v roce 2019.
Prodejnímu rekordu v internetových obchodech pomohla výjimečná situace spojená s pandemií a omezený provoz kamenných obchodů a dalších provozoven.
Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc.
Rekordní obraty e-shopů potvrdil i další velký hráč na poli internetových prodejů – Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Z jejích údajů vyplývá, že zákazníci v internetových obchodech utratili zhruba 196 miliard korun. Podle metodiky APEKu tak podíl české e-commerce na maloobchodu v České republice přesáhl 16 procent, což znamená skokový růst o přibližně tři procentní body.
Podle dat společnosti Shopsys se loňské obraty velkých kamenných hráčů z online prodejů v porovnání s rokem 2019 vyšplhaly na dvojnásobnou hodnotu. Někteří z prodejců zaznamenali dokonce vícenásobné nárůsty.
Lidé v e-shopech nejvíce utráceli za elektroniku, včetně tzv. bílého zboží. Podle Shoptetu se na celkovém ročním obratu české e-commerce podílela 36 procenty.
S pětinový podílem se v žebříčku prodejů na druhém místě umístila kategorie potřeb pro domácnost a zahradu.
Trojici nejprodávanějších kategorií zboží potom uzavírá oblečení s podílem 13 procent na celkovém obratu e-shopů.
V roce 2020 se podstatně zvýšil zájem i o nákup potravin online. Data Shoptetu ukázala, že právě kategorie jídla a nápojů se dočkala až 42procentního meziročního nárůstu prodejů v internetových obchodech.
Vzrostly i prodeje zboží z kategorie hobby a to o 37 procent. Důvodem zřejmě bylo větší množství času, které loni lidé trávili doma.
Nejčastěji lidé za objednané zboží platili online kartou, a to ve více než třetině nákupů. Každá čtvrtá platba byla prostřednictvím bankovního převodu.
Dobírka zaznamenává pokles zájmu, když ji loni volila zhruba čtvrtina lidí. (sfr)