Společnost LAMA energy prezentovala výhodný měsíční tarif elektřiny s cenou 2805 Kč za MWh. Konkurenční dodavatelé se však brání srovnání, z něhož by vycházelo, že nabídka firmy LAMA energy je výhodnější.
LAMA energy je jedním z dodavatelů, který už téměř rok nabízí u elektřiny a zemního plynu měsíční tarify.
„Za prvních šest měsíců roku 2024, kdy jsou ceny tohoto produktu známé, se drží hluboko pod cenami, které nabízejí dodavatelé ve smlouvách uzavřenými na dobu neurčitou i pod fixními tarify,“ uvedla LAMA Energy.
Ve své zprávě firma LAMA energy tvrdí, že zatímco průměrná cena za 1 MWh silové elektřiny u tarifu Garant měsíc je 2805 korun včetně DPH, u základního tarifu dominantního dodavatele, společnosti ČEZ, činí cena bez fixace 4792 Kč a u dvouleté fixace aktuálně 4344 Kč včetně DPH.
„Rozdíl je tedy markantní. U zemního plynu nejsou rozdíly tak výrazné, ale zejména pro domácnosti, které plynem topí, je úspora rovněž významná. Bonusem produktu Garant měsíc je, že je možné jej kdykoli opustit, kombinuje tedy výhody tarifu bez závazků s výhodnými cenami,“ uvedla LAMA energy.
Vysvětlila dále, že cena komodity, za kterou zákazník platí, je odvozena od částky, za kterou se zemní plyn či elektřina obchoduje na burze desátého kalendářního dne dva měsíce před zahájením dodávky pro příslušný měsíc.
„11. dubna tedy byla stanovena cena, která bude platit po celý červen,“ konstatovala LAMA energy.
„Hlavní výhodou produktu Garant měsíc je jeho transparentnost. Zájemce zná cenu dané komodity dva měsíce předem a může si ji snadno najít na našich webových stránkách. Stávajícím odběratelům ji rozesíláme automaticky hned po jejím uveřejnění. Produkt Garant měsíc je také silně prozákaznický: v případě nepříznivého vývoje cen na burze může zákazník po měsíci smlouvu vypovědět a přejít na fixní tarif,“ popsal hlavní princip tohoto tarifu Jakub Tobiáš, marketingový ředitel LAMA ENERGY GROUP.
Dodavatel energií LAMA energy začal tento produkt nabízet v červnu minulého roku a po celou dobu se dosud udržel hluboko pod cenami standardních tarifů na neurčito i fixních tarifů uzavíraných na delší období. Podle firmy to platilo i při přechodném zvýšení cen na začátku topného období, „které prověřilo funkčnost a výhodnost tohoto druhu dodávek energií“.
„A vysoce konkurenční je i nyní, kdy řada dodavatelů snižuje platby u svých fixních tarifů,“ upřesnila firma.
„Produkt je velmi výhodný. Samozřejmě vyžaduje, aby se zákazníci v energetice alespoň základně orientovali a byli schopni případně zareagovat na vývoj na trhu. LAMA energy, která za zákazníky tento produkt hlídá, jim může nabídnout změnu z produktu Garant měsíc na klasický fixovaný produkt, případně si mohou sami zvolit jiného dodavatele,“ upřesnil Tobiáš.
„Díky tomu, jak je náš produkt jednoduchý a transparentní, není problém jeho fungování rychle porozumět. A co je zásadní, šetří peníze. A to na úrovni tisícikorun na megawatthodinu u elektřiny a velmi výhodný je i u zemního plynu,“ dodal.
Měsíční tarify, které kromě LAMA energy nabízí několik dalších dodavatelů, už podle firmy přilákaly za rok, co jsou v nabídce, desetitisíce zákazníků a jejich počet se prý neustále zvyšuje.
ČEZ: Je to zavádějící
Proti uvedenému srovnání cen produktů se ohradila společnost ČEZ Prodej.
Podle ní LAMA energy ve zprávě srovnává mezi sebou různé produktové řady – konkrétně produkty na dobu neurčitou s produktem vázaným na spotové ceny.
„To je z našeho pohledu velmi nekorektní a z pohledu komunikace na zákazníky neetické a zavádějící. Je to podobné, jako kdyby srovnával například ceníky roční fixace jiných dodavatelů s ceníkem své tříleté fixace,“ uvedla Alice Horáková, tisková mluvčí ČEZ.
Ta tvrdí, že „pokud by Lama energy srovnávala svůj stejný produkt u elektřiny, musela by uvést cenu svého produktu GARANT, který momentálně nabízejí za cenu 3 950 Kč/MWH bez DPH, tedy za 4 780 Kč včetně DPH“. (CENY – Ceniky ALL 2024_vstupy_GARANT-10_2023-G25_01.01.2024 (lamaenergy.cz).
„To by ale samozřejmě v tabulce nevypadalo tak efektně,“ dodala Horáková.
ČEZ Prodej podle ní žádný spotový produkt nenabízí.
„Považujeme je pro domácnosti za rizikové. U produktu na dobu neurčitou i u klasických fixací platí zákazník po celou dobu stejnou cenu, náklady má tedy rozprostřené do celého roku, nezáleží na tom, zda je léto nebo zima.“
„U uvedeného měsíčního produktu vázaného na spot musí zákazník počítat s tím, že ceny v průběhu roku budou kolísat – v zimě bude za MWh platit výrazně více než v létě,“ upřesnila Horáková za ČEZ.
Uváděná cena v tabulce je podle ní pouze průměr a navíc platný jen do června.
„Je možné, že v dalších měsících už bude cena zase jiná,“ podotkla dále s odkazem na Oznámení ceny web – elektřina DO_MO_06 (lamaenergy.cz)
„Lama energy sice říká, že zákazník může během měsíce smlouvu vypovědět, nicméně v případě rychle stoupajících cen na burze riskuje, že mu jiní dodavatelé nebudou moci nabídnout příznivou cenu,“ kontrovala dále mluvčí ČEZu.
„Rádi bychom zdůraznili, že nabízíme širokou škálu produktů, tak aby si vybral opravdu každý. Například sezónní tarif Extra s fixací do září 2025, který nabízíme on-line, je k mání za 2 900 Kč bez DPH. Fixované produkty už jsme navíc letos dvakrát zlevňovali a určitě ne naposled,“ uzavřela Horáková. (Více o tom viz ZDE).
Centropol: Jde o specifický produkt
Marketingový ředitel a člen představenstva společnosti CENTROPOL ENERGY Jiří Matoušek reagoval s tím, že „produkt s garancí (či fixací) ceny po dobu jednoho měsíce je opravdu specifický a za nás by neměl být srovnáván s běžnými produkty (jakékoliv) konkurence“.
Poukázal na to, že Centropol nabízí například produkt „Fixně online pro začátek na 1 rok“, kde je cena silové elektřiny v nejběžnější sazbě D02d ve výši 2.789 Kč bez DPH.
Podle Moniky Bartošové z Centropolu postrádá uvedená tabulka se srovnáním produktů jakoukoli logiku ve srovnání produktů, „které jsou vybrány náhodně a mírně řečeno tendenčně“.
Nejedná se podle ní ani o nejrozšířenější, ani o nejfrekventovanější či nejvýhodnější ceníky jednotlivých dodavatelů.
Produkt s měsíční změnou ceny je podle ní velmi specifický a je určený pro zákazníky, kteří mají přehled o energetice a jsou ochotní se jí věnovat a sledovat vývoj cen.
„Nelze jej tedy z principu srovnávat s běžnými produkty. Konkrétně v případě Centropolu, který podobný produkt (Měsíčně se změnou) ve svém portfoliu má, by měl v tabulce rozhodně být uveden ten a nikoli náš Bez závazku,“ upozornila Bartošová.
Poukázala také na zprávu Centropolu, z níž mimo jiné vyplývá, že ceny produktu (firmy Centropol) „Měsíčně se změnou“ jsou výhodnější než u produktu Bez závazku, který se dostal do srovnávací tabulky.
„Chápeme, že se Lama energy snaží o maximálně pozitivní vyznění své tiskové zprávy, nicméně její srovnání opravdu není fér,“ konstatovala Bartošová za Centropol.
innogy: Sportové produkty nenabízíme
Ke zprávě LAMA energy se vyjádřil i Pavel Grochál ze společnosti innogy Česká republika.
„Tarify založené na vývoji aktuálních cen na spotových trzích v innogy nenabízíme. Pro zákazníky mohou být vysoce rizikové a v případě prudkých cenových výkyvů na burze ´výhodná´ cena může velmi rychle zhořknout,“ prohlásil Grochál.
„Klademe důraz na spolehlivost a bezpečnost dodávek. Proto nakupujeme energie pro naše zákazníky i s dvouletých předstihem, abychom předešli nepříjemným překvapením, která si už milión zákazníků v ČR zažil po pádu některých dodavatelů,“ dodal. (sfr)