V důsledku ochlazování světové ekonomiky začíná zpomalovat průmyslová výroba v České republice. Zpomalení se nejvíce dotýká automobilového průmyslu. Přílišná orientace české ekonomiky na výrobu aut a součástek hrozí tvrdými dopady v době krize.
„Tuzemský průmysl padá k zemi, automobilky chystají snižovat početní stavy zaměstnanců o desetitisíce. Český průmysl se v říjnu propadl v souladu s očekáváním trhu, o tři procenta v neočištěném vyjádření. V očištěné podobě byl jeho výkon meziročně pouze o 0,4 procenta nižší,“ uvedl ekonom Lukáš Kovanda.
Podle ekonomů tkví problém v přílišné orientaci českého průmyslu na automobilový sektor. Ten zaměstnává přes 170 tisíc lidí. Agentura Bloomberg přitom uvádí, že ve světovém autoprůmyslu v následujících letech přijde o práci 80 tisíc lidí, nejvíce v Německu a Velké Británii.
Sektor navíc prochází revolučními technologickými změnami. Na ty však často firmy nejsou připraveny a spoléhají spíše na setrvačnost a levnou pracovní sílu.
„V případě, že se nám nepodaří reflektovat nové trendy, hrozí, že jeden z hlavních motorů naší ekonomiky začne rezivět,“ upozorňuje hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Nízká míra diverzifikace české ekonomiky je podle expertů velkým rizikem, které se vládám nedaří mírnit. Podniky totiž vzhledem ke geografické blízkosti automobilové velmoci Německa upřednostňují snadný výdělek v navázaných odvětvích před inovací. V případě krize tak hrozí masové rušení pracovních míst.
Právě Německý automobilový průmysl upadá, stejně jako prodeje aut. Ty se mají v roce 2020 snížit o 4 procenta. K poklesu výroby kromě nejistoty na trzích přispívá zejména vlna protekcionismu ve světovém obchodě.
Ochranářství se přímo projevuje na statistikách z České republiky. Během roku poklesl objem zahraničních průmyslových zakázek pro české firmy o 7 procent.