V roce 2018 uběhlo už 120 let od výroby prvního nákladního vozidla kopřivnické automobilky, které stálo na začátku dlouhé řady nákladních a užitkových vozů značky TATRA. Minulý rok společnost TATRA TRUCKS také představila několik novinek, modernizovala výrobu a odstartovala zajímavé projekty.
Rok 2018 začal pro kopřivnickou společnost TATRA TRUCKS dobrou zprávou. V polovině ledna totiž byla schválena dotace na projekt rekonstrukce historického unikátu – motorového vozu M 290.0 Slovenská strela (typ Tatra 68) ve výši 80 mil. korun. Tím mohla začít záchrana unikátní památky, která po opravě a zprovoznění najde místo v těsném sousedství připravovaného nového muzea vozidel TATRA. Celkové náklady projektu jsou vyčísleny na 118 milionů korun, přičemž TATRA TRUCKS na něj poskytne i vlastní prostředky. V návaznosti na schválení dotace pak na konci srpna historický motorový vlak opustil své místo před kopřivnickým Technickým muzeem a byl odvezen do Hranic, kde se po následující dva roky podrobí náročné opravě a rekonstrukci.
TATRA PHOENIX modelový rok 2018
V březnu automobilka představila těžké nákladní vozy klíčové modelové řady TATRA PHOENIX Euro 6 v provedení modelový rok 2018. Od dubna jsou nová vozidla k dispozici zákazníkům. Nákladní vozy modelové řady TATRA PHOENIX Euro 6 dostaly do vínku nové varianty motorů PACCAR MX-11 a MX-13 splňující emisní normy Euro 6c. Vedle standardně montované šestnáctistupňové manuálně ovládané převodovky je k dispozici také nejmodernější provedení automatizované převodovky Traxon. Jde výhradně o šestnáctistupňové provedení s vlastním řadicím softwarem, na jehož vývoji se významně podíleli kopřivničtí specialisté.
Díky kombinaci s přídavnou/sestupnou převodovkou TATRA a absenci redukcí v nábojích vykazují nové vozy TATRA PHOENIX Euro 6 modelový rok 2018 velmi nízký koeficient TCO (náklady z vlastnictví vozidla), což je významnou provozní výhodnou. Vozy TATRA PHOENIX Euro 6 modelové řady 2018 mají také kompaktnější konstrukci systému čistění výfukových plynů pomocí DPF filtru, katalyzátoru a systému SCR. Díky tomu nabízí vozidla více prostoru pro užitkové nástavby a také vyšší užitečnou hmotnost, dle provedení až o 150 kg při zachování stávající celkové hmotnosti vozidla. Významných změn doznala též elektronická architektura vozidla.
TATRA FORCE a TERRA – novinky pro hasiče
Polovina roku se nesla ve znamení novinek v oblasti hasičských vozidel. V srpnu proběhla tradiční výstava a setkání hasičské techniky Pyrocar, kde měly světovou premiéru hned dvě tatrovácké novinky. První je vůz modelové řady TATRA FORCE s modernizovanou kabinou. Vyznačuje se modifikovaným tvarem střechy zlepšující jízdní profil vozu a novou čelní maskou. Zásadní novinkou je zvětšený prostor pro posádku vozu, který vznikl díky komplexnímu přepracování hnacího traktu vozu. Motor byl posunut více za kabinu a mezinápravový diferenciál nalezl své nové místo před přídavnou/sestupnou převodovkou. V interiéru modernizované kabiny je nová palubní deska unifikovaná s hasičskými speciály dalších modelových řad vozidel TATRA.
Druhou novinku představuje hasičský speciál R55 nové modelové řady TATRA TERRA v provedení CAS 20 – S2T. Cisternový automobil má novou kabinu s vlepovaným čelním sklem a s větším prostorem pro osádku. Čtyřdveřová kabina nabízí výrazně větší prostor díky prodloužené celkové délce oproti předcházejícímu modelu R55 z řady TATRA TERRN01. Nová TATRA TERRA R55 má sjednocenou přístrojovou desku s řadou TATRA FORCE, a to včetně topné klimatizační jednotky, jejího ovládání a nového sdruženého přístroje pod volantem. Prvky interiéru kabiny doznaly oproti modelu TERRN01 řadu změn – nové jsou výplně dveří, jinak jsou řešena odkládací místa i prostor kolem přístrojové desky, vnitřní i vnější osvětlení je nyní zajištěno LED technologiemi. Významnou novinkou reagující na požadavky zákazníků je výrazně lepší možnost nástupu a výstupu do zadní části kabiny.
Vůz je vybaven osvědčeným vzduchem přímo chlazeným motorem TATRA o maximálním výkonu 325 kW a plně automatickou převodovkou Allison. Podvozek modelu R55 nové řady TATRA TERRA je unifikovaný s ostatními výrobními řadami FORCE a PHOENIX, což přináší snížení výrobních nákladů a pro zákazníky možnost provozovat vozidla různého určení a provedení i zcela odlišného vnějšího tvaru se shodným podvozkem.
Obě hasičské novinky využívají podvozek osvědčené tzv. tatrovácké koncepce vozidla v nejmodernějším provedení, které představuje využití pneumatického systému odpružení všech náprav a brzdový systém s kotoučovými brzdami na všech kolech. Díky pneumatickému odpružení s možností jeho jemného doladění nabízejí těžká nákladní vozidla TATRA vysokou jízdní stabilitu, a to jak v terénu, tak především ve smíšeném či silničním provozu například při rychlém průjezdu zatáček nebo při vyhýbacích manévrech.
Spolupráce s významnými partnery
Společnost TATRA TRUCKS ve spolupráci s firmami holdingu CZECHOSLOVAK GROUP prezentovala své produkty na několika akcích určených pro odbornou i laickou veřejnost. V polovině června se v Paříži konal jeden z největších veletrhů obranných technologií Eurosatory 2018 na kterém TATRA TRUCKS společně s EXCALIBUR ARMY prezentovala raketomet BM-21MT 4×4 a vozidlo Patriot 4×4 Tactical APC na podvozcích TATRA. Ke konci června pak šlo o představení vojenských a speciálních vozidel na tradiční akci Bahna. Bylo k vidění vozidlo Patriot 4×4 Tactical APC nebo ve světové premiéře představená modernizovaná samohybná kanonová houfnice DANA M2 na podvozku TATRA. Nechyběl ani vůz TATRA PHOENIX 8×8 ve vojenském provedení či mostní automobil AM-50 EX na podvozku TATRA FORCE 8×8.
Počátkem srpna byl představen hasičský speciál TIGON na podvozku TATRA FORCE 8×8 s pneumatickým odpružením všech náprav, který vznikl jako zákaznický projekt ve spolupráci kopřivnické automobilky TATRA TRUCKS a renomovaného rakouského výrobce hasičských nástaveb, zařízení a průmyslových vozidel Rosenbauer. Jde o unikátní čtyřnápravový průmyslový hasičský vůz s kapalinou chlazeným motorem o maximálním výkonu 515 kW, automatickou převodovkou a o celkové maximální hmotnosti 43 t určený do extrémních podmínek a těžkého terénu průmyslových provozů, jako jsou například doly či rafinérie.
Koncem srpna kopřivnická společnost oznámila další z významných milníků minulého roku. Její zástupci totiž podepsali smlouvu o licenční výrobě těžkých nákladních vozidel v Číně s firmou Che-pej Čchang-čeng Automotive Manufacturing Co., Ltd. V předchozím období byly v Číně montovány vozy modelových řad T 815 a T 815-2. Podle nové licenční smlouvy bude čínský podnik Che-pej Čchang-čeng montovat vozidla vycházející z obchodní řady TATRA TERRN01 s kombinovaným systémem odpružení zadních náprav KING FRAME, doplněné postupně o motory emisní specifikace Euro 6 a kabiny místní produkce.
Další významnou události v oblasti spolupráce se zahraničními partnery bylo slavnostní podepsání strategického memoranda o porozumění s indickým výrobcem BEML při příležitosti zářijové návštěvy indického prezidenta Rám Náth Kóvinda v České republice. Memorandum zástupci obou firem podepsali na Indickém podnikatelském fóru konaném v Praze za přítomnosti prezidenta Indie a České republiky. Memorandum znovu potvrzuje pozici společnosti TATRA TRUCKS jako strategického partnera indického Ministerstva obrany a také znamená, že TATRA TRUCKS vystupuje z řady běžných dodavatelů techniky pro indickou armádu a navrací se na klíčové pozice, které měla na indickém trhu i ve vztahu k indické armádě před lety. Kopřivnická automobilka také v roce 2018 dokončovala s místními partnery nový montážní závod na výrobu vozidel TATRA v Saudské Arábii.
TATRA TRUCKS se ve spolupráci s firmami holdingu CZECHOSLOVAK GROUP účastnila i velmi populární zářijové prezentační akce Dny NATO a VS AČR. Automobilka veřejnosti předvedla vůz TATRA PHOENIX Euro 6 8×8 modelový rok 2018, dále pak vojenské provedení TATRA FORCE 6×6 s pancéřovanou kabinou, hasičský průmyslový speciál TIGON či obrněné vozidlo TITUS 6×6 nebo dakarský speciál TATRA PHOENIX týmu TATRA BUGGYRA RACING. K vidění byla i modernizovaná houfnice DANA M2 a obrněné vozidlo Patriot 4×4 APC. Vedle toho nechyběly historické exponáty TATRA T 111, T 148 a T 813 jako připomínka historie výroby nákladních vozidel TATRA v rámci oslav 100 let vzniku Československé republiky.
Nové projekty, ocenění a zefektivnění výroby
V září byl také oficiálně zahájen unikátní projekt Postav si svůj náklaďák, na kterém spolupracují společnost TATRA TRUCKS, Kraj Vysočina, Krajská správa a údržba silnic Vysočina (KSÚSV) a Střední průmyslová škola v Třebíči. Během slavnostního aktu převzal ředitel KSÚSV symbolický klíč od nákladního vozu TATRA PHOENIX 4×4, který postaví studenti průmyslové školy v Třebíči. Až studenti vůz sestaví, projde za jejich přítomnosti diagnostickým procesem i zkušebními jízdami na polygonu v kopřivnické automobilce. Poté dokončený vůz najde své místo ve vozovém parku KSÚSV.
V polovině října zástupci HZS České republiky převzali v Jihlavě dva zcela nové a unikátní hasičské speciály na podvozku TATRA FORCE v podobě cisternových zodolněných stříkaček CZS 40 s prodlouženou čtyřdveřovou pancéřovou kabinou a hasičskou nástavbou THT Polička. Vozy jsou určeny pro zásahy v rizikových oblastech s vysokým stupněm ohrožení. Proto jsou vybaveny pancéřovanou kabinou i odolnou nástavbou a konstrukcí podvozku, které chrání nejen posádku, ale i hasicí zařízení a technologie. Podle záměrů HZS ČR mají nové speciály ve službě nahradit hasičské tanky SPOT-55.
TATRA TRUCKS se loni dočkala i několika ocenění. V rámci tradičního projektu Česká značka pořádaného agenturou CZECH TOP 100 ve spolupráci s výzkumnou agenturou Harmon Research v listopadu získala kopřivnická automobilka nejvyšší ocenění ve dvou kategoriích – Tradiční česká značka a Značka, na kterou jsou Češi nejvíce hrdí. O výsledcích ankety rozhodovala svým hlasováním široká veřejnost v rámci reprezentativního průzkumu. TATRA TRUCKS v těchto anketách uspěla už několikátý rok za sebou.
Nelze opomenout také další novinky v oblasti zlepšování a zefektivňování výroby a vývoje vozidel. Loni společnost TATRA TRUCKS uvedla do provozu nové pracoviště sloužící k výrobě nosných rour podvozků TATRA, které znamenalo návrat výroby této důležité části vozidel zpět do vlastních výrobních prostor. Konstrukční a technologická unifikace přinesla především zjednodušení a sjednocení některých prvků nosné roury a nový technologický postup jejich výroby. V minulém roce také začala naplno fungovat nová zkušebna náprav s novým elektronickým vybavením, díky které byly zavedeny nové technologie a způsoby testování a zkoušek. Pokračovala také modernizace továrního zkušebního polygonu, který je českým i evropským unikátem. Byl například obnoven velký vodní brod a další pracoviště a stanoviště, vznikla i nová nízkoadhezní vozovka světových parametrů.
V rámci strategického sponzoringu sportovních aktivit prodloužila v minulém roce společnost TATRA TRUCKS spolupráci s roudnickou technologickou firmou Buggyra v rámci týmu TATRA BUGGYRA RACING na další dva roky včetně účasti na světoznámé Rally Dakar v letech 2019 a 2020. Pokračuje tak i spolupráce na vývoji dakarských soutěžních speciálů a doprovodných vozidel odvozených z modelové řady TATRA PHOENIX.