Evropská komise začala od ledna 2020 měřit a kontrolovat spotřebu paliva osobního automobilu. Všechny nově vyrobené automobily budou muset mít speciální zařízení ke sledování reálné spotřeby paliva a výsledky hlásit Evropské unii. Brusel pak bude porovnávat katalogovou a skutečnou spotřebu.
Informoval o tom server Aktuálně.cz.
Hodnoty spotřeby paliva udávané v katalozích nových aut se neshodují s tím, jakou spotřebu má auto v reálném světě. Rozdíly jsou běžně v desítkách, výjimečně i ve stovkách procent.
Podle údajů organizace ICCT (The International Council on Clean Transportation) dosahuje rozdíl 39 procent.
Oficiální katalogové měření se totiž provádí v laboratoři. Na spotřebu má však reálně vliv mnoho faktorů, např. jízdní styl řidiče, terén, hustota dopravy apod.
Podle nového nařízení EU budou muset být všechny nové modely automobilů povinně vybaveny krabičkou OBFCM (On-Board Fuel Consumption Meter), která bude hlídat jejich spotřebu a výsledky hlásit Evropské unii.
Od 1. ledna 2020 platí tato povinnost pro nově homologovaná auta, od 1. ledna 2021 bude povinnost platit pro všechna nově registrovaná auta.
K čemu budou nasbíraná data sloužit, zatím není jasné. Projekt bude běžet do roku 2026 v testovací fázi, poté chce EU nastavit předpisy a postihy. (pel)