V úterý 18. února se v Hlučíně konalo slavnostní předání nové speciální techniky do rukou příslušníků Záchranného útvaru Hlučín HZS České republiky. Hasiči do svého vozového parku zařadili další unikátní moderní vozidla na podvozcích TATRA. Slavnostního převzetí se zúčastnili pozvaní hosté v čele s ministrem vnitra Janem Hamáčkem, generálním ředitelem Hasičského záchranného sboru České republiky Drahoslavem Rybou či prezidentem Hasičského a záchranného zboru Slovenskej republiky Pavolem Nerečem.
Hasiči hlučínského útvaru dostali nově k dispozici dvě speciální hasičská vozidla – cisternovou zodolněnou stříkačku CZS 15 TRITON a velkoobjemovou cisternu CV 40. Automobily jsou svými parametry i vlastnostmi unikátní a vznikly ve spolupráci českých firem.
Jde o společnosti EXCALIBUR ARMY, TATRA TRUCKS a THT Polička, jejichž zástupci byli slavnostnímu aktu rovněž přítomni – jmenovitě technický ředitel EXCALIBUR ARMY Josef Tyml, obchodní ředitel EXCALIBUR ARMY Richard Kuběna, generální ředitel a předseda představenstva TATRA TRUCKS Pavel Lazar a ředitel THT Polička Stanislav Červený.
CZS 15 TRITON je vysoce odolné pancéřované vozidlo z dílny šternberského podniku EXCALIBUR ARMY, které svou konstrukcí vychází z vojenského speciálu PATRIOT II 4×4. TRITON využívá podvozkovou platformu od společnosti TATRA TRUCKS a je osazen motorem rovněž od kopřivnického výrobce.
Speciální hasičskou nástavbu pak dodala firma THT Polička. TRITON představuje velitelsko-průzkumné vozidlo pro nasazení ve složitých terénních podmínkách a v prostředí s vysokou mírou ohrožení. Je tedy vhodné pro nasazení při požárech s rizikem výbuchů v prostorách s nebezpečným nebo explozivním materiálem a municí, při haváriích v chemických provozech, v oblastech zamořených jedovatými látkami nebo například při přírodních katastrofách či lesních požárech nebo při odstraňování následků teroristických útoků. TRITON tak bude nasazován jako prvosledové vozidlo v náročných podmínkách podobně jako již dříve dodané zodolněné cisternové stříkačky TATRA FORCE CZS 40.
TRITON poskytuje osádce vysokou míru balistické a protivýbuchové ochrany. Kabina pojme dva členy osádky, přičemž k dispozici jsou další dvě místa pro případnou evakuaci ohrožených osob. Vůz má dálkově ovládanou proudnici (ze sedadla velitele pomocí joysticku) umístěnou na pravé straně přídě vozu a v zadní části veze zásobu 2 tisíc litrů hasební látky. Interiér je vybaven účinnou filtroventilací a klimatizací, posádka má k dispozici i kamerový systém monitorující okolí automobilu. Osmiválcový vzduchem přímo chlazený motor TATRA disponuje výkonem 300 kW, vůz s ním dokáže vyvinout rychlost až 110 km/h.
Také druhý vůz, který hlučínští hasiči převzali do užívání, je v Česku zcela ojedinělým. Velkoobjemová cisterna CV 40 je postavena na podvozku modelové řady TATRA FORCE 10×10 kopřivnické automobilky, nástavbu vyrobila a zástavbu hasicích technologií zajistila rovněž společnost THT Polička. TATRA FORCE CV 40 má kapacitu nádrží 21 000 litrů hasebních látek, představuje tak vůbec největší cisternový hasičský vůz v Česku.
Kvůli své velikosti i nosnosti je tato tatrovka vybavena pětinápravovým podvozkem. První dvě a poslední dvě nápravy jsou řiditelné, díky čemuž má i přes svou délku 12,5 m velmi dobré manévrovací schopnosti jak na zpevněných komunikacích, tak v těžkém terénu. Vedle transportu velkého množství vody a hasebních látek může sloužit i jako retenční nádrž při dálkové dopravě vody do místa zásahu. (sfr)