Firmě Škoda Auto klesl loni celosvětově odbyt o 16, 7 procent. Celému německému koncernu Volkswagen, jehož je škodovka součástí, klesl v roce 2022 odbyt automobilů o 7 %. Škoda Auto loni dodala zákazníkům celosvětově 731 300 vozů.
Za meziroční pokles o 16,7 procenta mohou přetrvávající nedostatek polovodičů, válka na Ukrajině, potíže v dodavatelském řetězci, rostoucí ceny energií a surovin a pokračující nejistota na globálních trzích.
Informovala o tom automobilka Škoda Auto.
Největším trhem pro ni bylo Německo, kam společnost loni dodala 134.300 aut, tedy o 1,8 procenta méně než v roce 2021.
Nejvíce rostla Indie, kde se prodeje zvýšily o 128 procent na 51.900 vozů. Největším prodejním regionem zůstala západní Evropa s poklesem o 7,8 procenta na 377.000 vozů.
V Rusku zaznamenala značka pokles o 80 procent na 18.300 vozů a v Číně se odbyt snížil o 37 procent na 44.600 aut.
Nejprodávanějším modelem zůstala i přes pokles o 30 procent na 141.100 vozů Octavia. Následují Kamiq a Kodiaq s 96.300, respektive 94.500 vozy.
Největší nárůst hlásí indický model Kushaq se zvýšením o 110 procent na 26.800 aut a elektrický Enyaq s růstem o pětinu na 53.700 aut.
„Situace na trhu zůstane napjatá i v roce 2023, ale jsme optimističtí s jistou dávkou opatrnosti a věříme v postupné zlepšení situace během následujících měsíců,“ uvedl předseda představenstva automobilky Klaus Zellmer.
Klíčovým růstovým krokem má být expanze na vietnamský trh, kde firma plánuje prodávat první evropské modely v první polovině roku.
V letošním roce budou podle člena představenstva pro prodej a marketing Škody Auto Martina Jahna následovat nová generace modelů Kodiaq a Superb a také facelifty modelů Kamiq a Scala.
„Navíc naše elektrická ofenziva je v plném proudu. Již v roce 2026 uvedeme na trh tři nové plně elektrické modely a další budou následovat,“ dodal.
V příštích letech vydá česká automobilka dalších 5,6 miliardy eur na rozvoj elektromobility a 700 milionů eur na posílení digitalizace.
Odbyt koncernu Volkswagen se také propadl
Celosvětový odbyt německého automobilového koncernu Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, loni navzdory lepšímu druhému čtvrtletí klesl o sedm procent na 8,3 milionu vozů. Propad je hlubší než v předchozím roce, kdy se odbyt snížil na desetileté minimum.
Za slabší prodejní čísla mohou problémy s dodávkami automobilové elektroniky a problémy s výrobou obecně.
Volkswagen je po japonské Toyotě druhou největší automobilkou na světě. S problémy se VW potýkal hůře než třeba němečtí výrobci luxusních aut.
Jediným růstovým regionem byla Asie a Tichomoří. V prosinci se globální odbyt zvýšil v prodejních statistikách o 18,1 procenta, v Číně téměř o 23 procent a v západní Evropě téměř o 18 procent.
Zatímco ve druhé polovině roku se globální prodej zvýšil o 12 procent, v první polovině roku klesl o více než pětinu. Problémem byla válka na Ukrajině, která přerušila dodavatelské řetězce, a kvůli pandemii zavřené továrny v Číně. Ve druhé části roku se pandemická opatření v Číně už trochu uvolnila.
Volkswagen uvedl, že si udržel pozici předního evropského výrobce elektromobilů s bateriemi. V oblasti prodeje aut s elektrickým pohonem se koncernu dařilo velmi dobře. Jejich odbyt se ve srovnání s předchozím rokem zvýšil o 26 procent na více než 572 000 vozů. Volkswagen uvedl, že 6,9 procenta všech dodaných vozů byly čistě elektrické vozy, což je o 1,8 procentního bodu více než v roce předchozím. (sfr)