Facebook rozběhl sérii nových opatření proti šíření „dezinformací“. Novinkou je, že bude ohodnocovat uživatele „indikátorem důvěry“. Sociální síť Facebook začala například snižovat dosah příspěvků ze skupin, kde se opakovaně objevují manipulace. Nově při řazení příspěvků v uživatelském výběru zohledňuje celkové postavení vydavatele.
Opatření oznámil viceprezident Facebooku dohlížející na bezpečnost a „integritu“ Guy Rosen. Popsal je jako součást tři roky běžící iniciativy s cílem „odstraňovat, omezovat a informovat“ v souvislosti s problematickým obsahem.
„To znamená odstraňovat obsah, který porušuje naše zásady, omezovat šíření problematického obsahu, který neporušuje naše zásady, a poskytovat lidem dodatečné informace, aby si mohli rozmyslet, na co kliknout, co si přečíst a co sdílet.“
Dezinformace či jiný senzační obsah spadají do kategorie příspěvků, které facebook neodstraňuje. Nově však tato sociální síť hodlá omezovat v „hlavních stránkách“ uživatelů viditelnost skupin, v nichž se opakovaně objevují materiály považované nezávislými kontrolory za nepravdivé.
Polohu daného příspěvku na „hlavní stránce“ bude nově ovlivňovat také obecnější postavení jeho autora a nejen obliba vydavatele na facebooku. Internetový gigant se tím snaží omezit dosah organizací, které jsou na facebooku výrazně populárnější než na internetu jako takovém.
Nově se také uživatelům v „newsfeedech“ u mediálních organizací objevují „indikátory důvěry“, přes které se lze dostat k informacím o novinářských a etických zásadách dané redakce. Produkt vytvořila skupina zpravodajských společností skrze iniciativu Trust Project.
Facebook si nadále udržuje vysoké zisky, ale potýká se s propadem důvěry u veřejnosti. Stále více proto činí kroky, které jdou proti základnímu poslání jejích algoritmů maximalizovat počet kliků a čas, který uživatelé na síti stráví. (sfr)