Mezi evropskými firmami roste zájem o online financování. Firemní úvěry od lidí (P2B) překračují 160 miliard korun. Internetové formy firemního financování zažívají v posledních letech celoevropský boom. Za posledních pět let vzrostl objem financí v Evropě (bez Velké Británie) v rámci online nástrojů financování ze 117 milionů eur na 1,1 miliardy eur. To představuje nárůst o 862 %.
V případě peer-to-business (P2B), tedy formy, kdy individuální investoři půjčují etablovaným firmám, vzrostl tento trh o 775 % na 350 milionů eur, tedy částku přesahující 9 miliard korun. Ve Velké Británii v roce 2011 dosáhl objem P2B úvěrů 0,8 miliard eur (po přepočtu z liber), koncem roku 2016 pak 5,8 miliardy eur, to je 157 miliard korun.
Dohromady s Velkou Británií je nyní v Evropě trh o objemu 166 miliard korun.
Tato data prezentoval ekonom Aleš Michl, spolumajitel fondu QUANT u příležitosti akce v pražské DSC Gallery. Akci uspořádala česká peer-to-business platforma finGOOD společně s českým výrobcem hodinek PRIM – se společností Elton hodinářská, členem skupiny Czechoslovak Group, která pro účely financování speciálního projektu využívá peníze od investorů sdružených v platformě finGOOD.
Trhu firemního financování dle analýzy Aleše Michla stále vévodí tradiční firemní bankovnictví. Banky měly koncem roku 2016, ke kterému jsou v současné době nejpřesnější data, na trhu v úvěrech firmám astronomických 5 200 miliard eur, v přepočtu 140 bilionů korun (včetně Velké Británie). Ve srovnání s rokem 2011 to ovšem reprezentuje pokles o 1,9 procenta.
Bankovnictví v Evropě stagnovalo, a na trhu mu tak vyrostla konkurence – kromě dluhopisů, IPO a investic rizikového kapitálu právě i moderní platformy.
„Ze všech hlavních způsobů, jak se mohou v Evropě financovat firmy, tvoří online alternativy zatím jen setinu procenta. Jinak tomu je v Británii, kde P2B platformy dělají dvě procenta toho, co banky. Tedy tenhle trh hodně roste, má potenciál, ale vše rozhodne důvěra, nesmí získat auru jako virtuální kryptoměny nebo banky v 90. letech, kde si každý může dělat co chce,“ uvedl Aleš Michl.
Trend P2B přišel z Velké Británie
Průkopníkem a kolébkou financování peer-to-business je Spojené království, kde společnost Zopa zahájila činnost již v roce 2005. V porovnání nejaktuálnějších dat je tak trh P2B ve Spojeném království oproti Evropě 16,6krát větší.
„Úspěch P2B ve Spojeném království ukazuje potenciál růstu trhu v celé Evropě a také u nás. Do České republiky se tento trend, díky kterému lidé mohou efektivně zhodnotit své peníze a firmy získat potřebné prostředky pro svůj růst s důvěrou lidí, dostal před necelými dvěma lety,“ komentoval data Roman Vyorálek, spoluzakladatel finGOODu.
PRIM a finGOOD
Českým průkopníkem P2B pak byla česká firma Elton hodinářská, jež je tradičním výrobcem českých hodinek PRIM. První úvěr od finGOODu získala v lednu 2017 a peníze použila pro vývoj limitované edice hodinek Anthropoid, připravené k 75. výročí stejnojmenné operace uskutečněné za druhé světové války. Při té byl smrtelně zraněn tehdejší zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich.
„Šlo o nejúspěšnější limitovanou edici hodinek PRIM v historii. Celá edice 75 kusů byla prodána během necelých dvou týdnů,“ prohlásil generální ředitel společnosti Elton Michal Batelka.
„Vývoj každého nového modelu je nesmírně náročnou a nákladnou záležitostí. Ve financování přípravy této úspěšné limitované edice nám velmi pomohla investice, kterou jsme získali prostřednictvím platformy finGOOD. Navíc je spojení s touto platformou zajímavé i z hlediska marketingu,“ doplnil Batelka.
Zhodnocení investice do hodinek má potenciál téměř 70 % za 10 let
Aleš Michl kromě dat věnovaných P2B ukázal návštěvníkům večera také potenciál investice do náramkových a kapesních hodinek. Ty za posledních 10 let mají průměrné dolarové zhodnocení 69 % a řadí se tak po bok akcií či umění.
To potvrzují také zkušenosti Eltonu – jejich zmiňovaný limitovaný model Orlík Anthropoid se před rokem prodával za 75 000 korun. Dnes je však hodnota hodinek zhruba o třetinu vyšší. (sfr)