Evropská komise si uzmula nové právo, a to posílat auta do servisu. Chce tak zabránit emisním skandálům jako byla kauza Dieselgate. Brusel tak bude moci sám vzít řidičům schválení k provozu.
Doposud měly tuto možnost pouze úřady v jednotlivých zemích. Pokuty tak mohly udělovat pouze autority, které vozu přidělily schválení k provozu.
Bruselu ale vadilo, že tento systém neumožňoval okamžité a rychlé řešení porušení předpisů.
Komise proto nově může od září sama poslat do servisu vozidla porušující emisní normy, podle kterých jim bylo uděleno schválení k provozu. To jim nově bude Brusel moci odebrat a navíc může řidič dostat pokutu až 30 tisíc eur (cca 802 tisíc korun).
O dalším postupu pak rozhodne hlasy většina členských zemí. Nemůže tedy dojít k tomu, aby jeden stát navržený postup blokoval.
Evropská komise navíc začala od ledna 2020 měřit a kontrolovat spotřebu paliva osobního automobilu.
Všechny nově vyrobené automobily budou muset mít speciální zařízení ke sledování reálné spotřeby paliva a výsledky hlásit Evropské unii. Brusel pak bude porovnávat katalogovou a skutečnou spotřebu.
Od 1. ledna 2020 platí tato povinnost pro nově homologovaná auta, od 1. ledna 2021 bude povinnost platit pro všechna nově registrovaná auta. (pel)
Dieselgate – 5 let poté: Šance získat náhradu je už mizivá. Většina nároků je už promlčená