Konference s názvem "Český průmysl jako nástroj zajištění obrany státu" se konala v rámci doprovodného programu Dnů NATO v Ostravě.

Připravovaná nová strategie vyzbrojování bude klást důraz především na pozemní síly, které prošly modernizací zatím jen z jedné třetiny, a celkově vyváženou armádu. Uvedl to náměstek ministra obrany Daniel Koštoval v rámci Dnů NATO na konferenci o roli českého obranného průmyslu v zajišťování obrany státu.

„Existence a rozvoj českého obranného průmyslu musí být integrální součástí obranné politiky České republiky,“ zdůraznil náměstek pro řízení Sekce vyzbrojování a akvizic ministerstva obrany Daniel Koštoval.

Dodal také, že český stát se musí v oblasti obrany spoléhat především na sebe a podporovat domácí vývoj a výrobu obranných prostředků a technologií, ale zároveň nesmí opomíjet své spojence a organizace, které pomáhají zajišťovat jeho bezpečnost.

Konference s názvem „Český průmysl jako nástroj zajištění obrany státu“ se konala v rámci doprovodného programu Dnů NATO v Ostravě. Akce navazovala na vyzbrojovací konference z předchozích dvou let.

Jejím cílem bylo odborné veřejnosti i zástupcům obranného průmyslu představit záměry ministerstva obrany v oblasti rozvoje průmyslové spolupráce k zajištění obranyschopnosti státu.

Generálními partnery konference byly Czechoslovak Group a Tatra Trucks.

Konference se zabývala konkrétními tématy, především strategií vyzbrojování a podporou rozvoje českého obranného průmyslu, a to v kontextu nového zákona o veřejných zakázkách, ale také plánovanými projekty vyzbrojování české armády a jejími strategickými schopnostmi či rozpočtem na obranu.

Výchozí situací pro ozbrojené síly i obranný průmysl je dnešní stále se zhoršující bezpečnostní situace a rozšiřující se spektrum hrozeb, se kterými se musí vyrovnat i Česká republika.

Viceprezident asociace obranného průmyslu (AOBP) Pavel Šalanda zdůraznil, že například Francie v zajištění bezpečnosti z 97 procent spoléhá na domácí průmysl, Německo z 92 procent – v případě Česka podobná statistika není k dispozici.

konference-obranny-prumysl-ostrava-dny-nato-2016-cesky-prumysl-1

Přitom objem exportu vojenského materiálu české provenience stoupá, v minulém roce to bylo v hodnotě 15 mld. Kč, v roce 2010 jen 5 mld.

„V tomto kontextu AOBP očekává, že stát určí strategické dodavatele a produkty,“ dodal Šalanda.

„Žádný výrobní podnik obranného průmyslu v ČR, pokud chce prosperovat, nemůže stavět svojí ekonomiku převážně na domácích veřejných zakázkách. Soukromý sektor je k nezávislosti na domácích veřejných zakázkách lépe disponován než veřejný, protože je exportně daleko více flexibilní,“ podotkl obchodní ředitel společnosti Tatra Trucks David Pipal.

Připomněl situaci v meziválečném Československu, kdy klíčové podniky obranného průmyslu byly v soukromých, nikoliv státních rukách.

Poukázal přitom na paralelu se společnostmi z holdingu Czechoslovak Group či automobilkou Tatra Trucks.

Jejich produkce stojí především na exportu, ale mají potenciál i schopnosti a kapacity dodávat své produkty českým ozbrojeným silám a zajišťovat jim i podporu a servis po celou dobu životního cyklu.

Navíc svou strukturou a snahou získávat co nejvíce domácích subdodavatelů a partnerů splňují požadavek co nejmenší závislosti obranné výroby na zahraničních dodávkách. (sfr)