Česko společně s Itálií vyzvou Evropskou komisi, aby v příštím roce ustoupila od sankcí pro automobilky, které neprodávají dostatečné množství elektromobilů. V televizi Prima to oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Chceme zabránit dvěma věcem. Jednak tomu, aby příští rok musely evropské automobilky platit poměrně vysoké sankce za to, že neplní limity produkce CO2 u flotily nově vyráběných automobilů. A také přistoupit k přehodnocení zákazu spalovacích motorů po roce 2035 už v příštím roce,“ upřensil Kupka.
Automobilky podle něj požadované limity nedokážou plnit, protože „nečekaně“ klesl zájem zákazníků o elektromobily. Růst prodejů elektromobilů byl odhadován o 20 procent. Došlo však k poklsu o osm procent, což znamená rozdíl 28 procentních bodů.
Vysoké pokuty, které v členských zemím EU automobillkám vyměřuje Evropská komise, by automobilky poškodily, protože by tak měly ještě méně peněz na potřebný výzkum a vývoj.
Podle Kupky se již premiér Fiala domluvil s italskou premiérkou Giorgiou Meloniovou na společném postupu v této věci.
Vyzvou ke zmíněným změnám okolní země EU na neformální radě v Maďarsku. Ministr dopravy doplnil, že konkrétně odklad pokut podporuje dokonce i německý ministr hospodářství Robert Habeck.
Česko také již před 14 dny obeslalo země Evropské unie s podobnou výzvou dopisem.
Vláda Petra Fialy odsouhlasila v dubnu 2023 v rámci plánu Fit for 55 na úrovni Evropské rady nový systém emisních povolenek EU ETS 2, který od roku 2027 rozšíří systém emisních povolenek kromě těžkého průmyslu a energetiky i na vytápění domů a osobní dopravu, tedy na benzín, naftu, plyn a uhlí.
Opatření z balíčku Fit for 55 dojednala vláda Petra Fialy za druhého českého předsednictví v Radě Evropské unie. Součástí balíčku je například zákaz prodeje nových osobních automobilů se spalovacími motory po roce 2035. Počítá se s postupným přechodem na elektromobilitu.
Hlavním cílem Zelené dohody pro Evropu je, aby se Evropská unie stala do roku 2050 prvním „klimaticky neutrálním blokem“ na světě.
Čínská vláda reagovala na cla Evropské unie
Čínská vláda vyzvala tamní automobilky k odvetným opatřením v reakci na zvýšení cel na elektromobily vyrobené v Číně, které vstoupilo v platnost na konci října.
Peking doporučil svým automobilkám, aby investovaly podle toho, jak jednotlivé členské země EU hlasovaly.
V den zavedení nových cel čínské ministerstvo obchodu doporučilo domácím automobilkám pozastavit investiční plány v zemích, které podpořily dodatečná cla na elektromobily vyrobené v Číně. Ta vstoupila v platnost před několika dny, protože se EU s Čínou nedohodly na alternativním řešení.
Nově zavedená cla dosahují až 35,3 %, a připočítávají se navíc ke standardnímu 10% clu.
Sazby se liší podle toho, jak jednotlivé společnosti spolupracovaly s evropskými úřady. Například SAIC, mateřská společnost značky MG, čelí nejvyššímu nárůstu o 35,3 %. Na vozy značky BYD platí clo ve výši 17 %, zatímco u Geely to je 18,8 %.
Čínské automobilky dostaly doporučení, aby investovaly pouze v zemích, které s tarify nesouhlasily, a měly být opatrné při investicích v těch, které se zdržely hlasování. Deset členských států EU, včetně Francie, Polska a Itálie, podpořilo zavedení daní, zatímco dalších 12 se zdrželo hlasování a pět se proti nim postavilo, včetně Německa, které je třetí největší ekonomikou světa a významným hráčem v automobilovém průmyslu. (sfr)