Česká spořitelna „přitvrdila“ ve svých marketingových praktikách vůči klientům. Začala jim skrze jejich soukromé elektronické bankovnictví nabízet využití externího komerčního srovnávače s nabídkou úzké skupiny několika dodavatelů energií. Přitom o této aplikaci externího poskytovatele uvádí, že využívá „finanční analýzu“. To někteří v energetice zasvěcení klienti označují za zavádějící. Ve skutečnosti jde totiž o silně redukovaný „kalkulátor“, který je svou podstatou jen marketingovým nástrojem několika vybraných dodavatelů.
Banka proto nemůže přinášet, natož svým klientům garantovat objektivní srovnání nabídek elektřiny a plynu z celého tuzemského energetického trhu. Vzhledem k omezenosti firem zahrnutých v „kalkulátoru“ prodávaném Českou spořitelnou proto tato aplikace ani nemůže být zárukou, že by klientům pomáhala vyhledávat ty skutečně nejvýhodnější nabídky dodávek elektřiny a plynu v České republice.
Využití sloganu o „finanční analýze“ považují klienti oslovení našim deníkem – taktně řečeno – za přinejmenším problematické.
Aplikace nabízená Českou spořitelnou skrze soukromé bankovnictví klientů vyvolává nejasnosti týkající se reálných přínosů „srovnávače“ pro zákazníky, ale vytváří i pochybnost nad seriózností jejích tvůrců a provozovatelů.
V „energetickém srovnávači“ prodávaném klientům Českou spořitelnou je zařazeno pouhých 6 firem: eYello, E.ON Energie, innogy Česká republika, MND, Pražská energetika (PRE) a Pražská plynárenská. Fakticky však jde jen o 5 firem, jelikož společnost Yello (eYello), je dceřinou společností firmy PRE, která v tomto „srovnávači“ také figuruje. Je evidentní, že vztah mateřské a dceřiné společnosti nelze považovat za konkurenční.
Komerční kontra skutečný srovnávač
Zásadní nesrovnalost u zmiňovaného „srovnávače“, který je marketingově „vnucován“ klientům České spořitelny, je vytvářena faktem, že na tuzemském trhu existují jiné, skutečné energetické srovnávače (označované také za kalkulátory), jež zákazníkům objektivně vyberou nejvýhodnější energetický produkt z komplexní nabídky prakticky všech tuzemských dodavatelů.
Jeden takový komplexní energetický srovnávač v Česku provozuje státní Energetický regulační úřad (ERÚ).
„Hovoříme-li o námi provozovaném srovnávači, výhodou je nejen objektivita, ale i úplnost nabídek, ověřený výpočet (algoritmus) nebo ochrana osobních údajů,“ uvedl Michal Kebort, tiskový mluvčí ERÚ.
Žádný zákon ani jiný předpis v ČR však nestanovuje, jakou oblast trhu (tedy jak velký počet nabídek, respektive dodavatelů) by měl komerční srovnávač obsahovat.
„Spotřebitele ale opakovaně upozorňujeme, že při posuzování kvality jakéhokoliv srovnávače je nutné brát v potaz jeho ´zásah´ napříč dodavateli,“ podotkl dále mluvčí ERÚ.
Jak bylo již uvedeno, „srovnávač“ dodávek energií, který pro svůj marketing používá Česká spořitelna, zahrnuje jen menší výsek dodavatelského trhu a z podstaty věci nemůže veřejnosti poskytnout objektivní obraz o výhodnosti či nevýhodnosti nabídek, jež jsou v něm nabízeny uvedenou skupinkou pěti vybraných firem.
Vytváření dojmu „finančního poradenství“, o což se pokouší Česká spořitelna při svém angažováním v oblasti energetiky pokouší, je navíc negativně ovlivňováno tím, že příslušnou srovnávací aplikaci (zahrnující fakticky jen nabídku 5 firem) pro Českou spořitelnu vytváří a provozuje „garážová firma“ s názvem „encall“, která dlouhodobě nekomunikuje s veřejností, neboť zjevně není schopna kvalifikovaně a věrohodně přesvědčit o důvěryhodnosti své marketingové aplikace. (Viz inforace ZDE).
Česká spořitelna se ve své veřejné komunikaci, respektive marketingu prezentuje mj. tzv. sociální zodpovědností.
V případě „srovnávače“ České spořitelny však podle některých osob z branže tato banka prakticky zbavuje své zákazníky možnosti využít ekonomické výhody plynoucí z nabídek celého dodavatelského trhu. Tzn. její přístup v oblasti přeprodeje cizích energetických produktů vyvolává pochyby o proklamovaném působení banky s veřejně proklamovanou sociální zodpovědností. (sfr)