Češi stále více utrácejí za výrobky, které nutně nepotřebují. Tržby v maloobchodě v srpnu zrychlily meziroční růst na 8 procent z červencových 1,6 procenta. Za nečekaně vysokým nárůstem útrat v obchodech stály kalendářní vlivy, příznivá finanční situace Čechů a stagnace cen, shodují se ekonomové.
Letos měl srpen o dva pracovní dny více než loni, po očištění o kalendářní vlivy tržby rostly o 5,6 procenta. Tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly meziročně o 12,4 procenta. Lidé víc utráceli za obuv a oblečení, kosmetiku, elektroniku či za sportovní vybavení.
Pokles cen pohonných hmot láká Čechy k čerpacím stanicím, tržby na benzínkách stouply o 10,6 procenta. Tržby za prodej potravin rostou „jen” o 1,5 procenta. Podle ekonomů čísla ukazují, že lidé mají víc peněz na nákup „zbytného zboží”.
„I nadále platí, že lidé mají zájem v podstatě o cokoliv. Asi nepřekvapí, že nejrychleji utrácejí za výrobky pro volný čas, což odpovídá tomu, že se všeobecně zvyšuje životní úroveň,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.
Roste prodej v internetových obchodech
Pokračuje trend růstu prodejů v e-shopech, proti loňsku tržby stouply o 31,3 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které statistici počítají zvlášť, vzrostly o téměř 19 procent.
„Spotřebitelská důvěra se v srpnu poprvé od začátku roku zlepšila a s jejím zlepšením jsme se vrátili zpět k silným růstovým číslům z domácího maloobchodu. Spotřebitelům nadále pomáhá nízká inflace, klesající nezaměstnanost a rostoucí mzdy,” sdělil ekonom Komerční banky Viktor Zeisel.
Posilující maloobchod tak přispívá k domácímu ekonomickému růstu a zvyšuje i výběr daně z přidané hodnoty a tím pomáhá příjmům státního rozpočtu. Ten by tak na konci roku mohl skončit s nejnižším schodkem za mnoho let nebo dokonce vyrovnaný.
„Aby maloobchod rostl ještě rychleji, museli by spotřebitelé začít i méně spořit. Nicméně domácnosti raději investují své úspory například do nemovitostí,” dodal Zeisel.
(pel)