Černoch propagující v letáku obchodního řetězce oblečení rozčílil některé Čechy, kteří na facebookové stránky obchodu posílají rasistické poznámky. Nelíbí se jim, že obchod využívá modely tmavé pleti, prý tím odrazuje vlastence.
„Proč máte na reklamním letáku černocha, víte, že tím štvete hodně lidí, kteří ty darmožrouty a parazity nemůžou ani cítit a bojí se jich. Jestliže propagujete zboží v Česku a pro Čechy odstraňte ty multikulti pí*****y! Zatím ještě platí, že my jsme tady doma!“ Tak na reklamní leták na oficiálních facebookových stránkách řetězce reagovala jedna z nespokojených uživatelek.
Na tento komentář stejně jako na desítky dalších odpověděla společnost následovně: „Žijeme v Evropě v 21. století, kde spolu soužijí různé rasy. A protože Lidl najdete také po celé Evropě, nevidíme rozdíly. Čím více ze světa totiž poznáte, tím větší toleranci vůči jiným máte. Proto jsou naši modelové ze všech koutů světa. Stejné fotky však najdete i v dalších zemích, kde působíme. Lidl nemá pro každý stát kolekci jiných modelů.“
I přes toto vysvětlení se ale začaly objevovat další kritické příspěvky.
„Máte o pravidelného zákazníka méně. Česko, kde žije 99,9 procent bělochů, mi černoch na letáku vadí. Udělal by tohle Lídl třeba v černošské zemi? Tyhle vaše sociální průzkumy si strčte za klobouk. Už u vás nic nekoupím!“ napsal jeden, dnes již zřejmě bývalý, zákazník.
Jiná nakupující pak dodala že „Evropa je Bílá, Afrika je černá, Asie žlutá, tak to je odjakživa“. Podle ní jde o multikulti propagandu a zajímá ji, jestli to Lidl dostal „nařízeno“.
Nejedná se o první projevy rasismu
Vzkazy ovšem nebyly jen kritické, řada lidí obchodnímu řetězci napsala též slova podpory. Trefovali se v nich do kritiků, kteří se do Lidlu pustili s argumenty o češství, ačkoliv jim dosud nevadilo nakupovat v tomto německému majiteli patřícím řetězci produkty z ciziny, například těstoviny. Řetězec hodlá postup tvorby letáků navzdory rasistickým útokům zachovat.
„Prosím o více černochů v letácích, tím pádem méně rasistů v obchodech,“ napsal na Facebooku Lidlu uživatel Vít Marťan.
„Dobrý den, v reklamním letáku jsem si přečetl, že prodáváte tmavý chléb, černý čaj a arabskou kávu! Každý slušný Čech ale ví, že správně je pouze světlý chleba, bílý čaj a bílá káva. Udělejte s tím něco, nebo si u vás vlastenci už nic nekoupí a zbydou vám tak všechny buřty, knedlíky a pivo!!!“ žertoval Martin Benda.
„Jen počkejte, až si slušní Češi uvědomí, že ten pán, co jim čte zprávy na Nově, není od roku 1999 umazanej od čokolády, ale je taky černoch, respektive mulat,“ rýpnul si do kritiků černých modelů v letáku uživatel Jakub Smršín.
„Dobrý den, ráda bych Vám touto cestou poděkovala za pěkně připravený leták s platností od 2.1. Jsem ráda, že Váš leták cílíte na všechny zákazníky a nepodporuje xenofobní nálady v České republice. Také se mi líbí Vaše odpovědi na komentáře uživatelů, kteří si na tento leták stěžují. Vaše odpovědi jsou slušné a objektivní. Děkuji a přeji mnoho úspěchů v kvalitní propagaci Vašeho zboží,“ uvedla zákaznice Vendy Tostadová.
(pel)