Evropská komise potrestala společnost Nike pokutou 12,5 milionu eur (přes 320 milionů korun) za omezování přeshraničního prodeje licencovaného zboží. Firma mezi roky 2004 a 2017 nepovoleným způsobem omezovala prodej nejrůznějších výrobků, třeba šál nebo dresů s logy slavných fotbalových klubů nebo národních fotbalových federací.
„Nike bránila výrobcům, kteří využívali její licence, prodávat značkové výrobky v jiné zemi, což vedlo k užšímu výběru a vyšším cenám pro spotřebitele,“ uvedla Margrethe Vestagerová, komisařka odpovědná za hospodářskou soutěž.
Zákazníci i prodejci podle ní musejí těžit z hlavní výhody jednotného trhu – tedy z možnosti nakupovat a prodávat napříč Evropou a vybírat si tu nejlepší z široké nabídky.
Firma Nike podle Bruselu omezovala prodej výrobků v jiných zemích Evropského hospodářského prostoru několika přímými i nepřímými způsoby.
Buď takový postup přímo zakazovala či za něj účtovala vyšší poplatky, nebo výrobcům, kteří by chtěli prodávat v jiných zemích, odmítala poskytnout třeba hologramy dokládající, že se jedná o „oficiální výrobek“.
V některých případech smluvně zavazovala firmy, které její licence využívaly, a znemožňovala jim dodávat výrobky prodejcům, u nichž bylo možné předpokládat prodej také v dalších zemích.
Společnost omezovala prodej například licencovaných dresů klubů jako FC Barcelona, Manchester United, Juventus nebo Inter Milán či AS Řím, stejně jako národních fotbalových reprezentací.
(pel)