Evropská komise (EK) navrhla pravidla, která by výrobcům ukládala povinnost nabízet i opravu výrobků, například ledniček a televizí, i po záruce. Po dobu pěti až deseti let od prodeje. Pravidla by se týkala i praček, vysavačů a dalšího zboží, které je podle unie opravitelné.
EU jedná o pravidlech, která by tento požadavek rozšířila i na chytré telefony a tablety. Evropští spotřebitelé a výrobci běžně likvidují zboží, které by se dalo opravit. Hromadí se odpad a vyhazují součástky, které by se mohly znovu použít.
Podle průzkumu německého úřadu pro životní prostředí (UBA) z roku 2020 se životnost výrobků včetně televizorů a velkých domácích spotřebičů v posledních letech snížila. Některé výrobky nebyly navrženy tak, aby je šlo snadno opravit, zatímco u jiných bylo levnější koupit nový výrobek než opravovat starý, zjistila studie. V mnoha případech spotřebitelé stále funkční zboží nahradili, protože chtěli novější model.
Na základě pravidel unie by výrobci musely vadný výrobek bezplatně opravit během dvouleté zákonné záruční lhůty, v případě, že náklady na opravu by byly nižší nebo stejné jako výměna za nový výrobek.
Po uplynutí záruční lhůty by měly společnosti dále nabízet opravy, a to zdarma, nebo za poplatek. EU chce spustit on-line službu, která by spotřebitelům pomohla najít lokální opraváře.
Evropská organizace spotřebitelů (BEUC) iniciativu uvítala. Podle ní by ale bylo vhodnější prodloužit zákonnou záruční lhůtu pro výrobky s dlouhou životností, jako jsou například ledničky.
Návrh musí nejdříve projednat a schválit členské státy a Evropský parlament. To může trvat déle než rok. (at)