EU chce od roku 2021 sledovat spotřebu všech aut. Do vozidel nechá namontovat měřiče spotřeby.

Brusel bude kontrolovat automobily. Do každého vozu chce Evropská komise od roku 2020 nechat namontovat měřiče spotřeby paliva, k jejichž výstupům bude mít přístup. Nařízení se má týkat všech výrobců osobních i užitkových vozidel.

Evropská komise chce pomocí měřičů spotřeby zajistit, aby se skutečné hodnoty spotřeby od údajů výrobců ještě více neodchýlily.

„Výrobci se v minulosti naučili manipulovat s výsledky testů. Musíme dávat pozor, aby se to u metody WLTP opět nestalo,“ uvedla úřednice komise.

Měřiče spotřeby by měly ještě jeden efekt: umožnily by i kontrolu emisí oxidu uhličitého.

„Spotřeba benzínu přímo souvisí s emisí CO2,“ dodala úřednice.

Měřiče by tak poskytly „jasný obraz“ situace na silnicích.

Podle studie Organizace na ochranu životního prostředí (ICCT, Mezinárodní rada pro čistou dopravu) spotřebují nové vozy průměrně o 42 procent více benzínu, než uvádí výrobce. V roce 2013 činil tento rozdíl 25 procent.

Online monitoring spotřeby

Zlepšení by měla přinést i testovací metoda zvaná WLTP (Celosvětový testovací proces lehkých vozidel). Ovšem i tato metoda, která platí od letošního září, sníží podle odborníků ICCT rozdíl mezi údajem od výrobce a realitou pouze o polovinu.

V důsledku zavedení testovací metody WLTP ovšem dochází ke skokovému nárůstu oficiální spotřeby. U Opelu například má litrový benzínový motor Ecotec podle dřívějších postupů měřeni (NEFZ) průměrnou spotřebu 4,3–4,4 litru. Podle metody WLTP je to nejméně 4,8 litru.

Z tohoto důvodu dá komise výrobcům jistý typ slevy na nové hodnoty WLTP. Odborníci vycházejí z toho, že referenční hodnota bude spíš než 95 gramů činit 119 gramů CO2 na kilometr.

EU chce sice snížit emise CO2, ale kvóty na elektromobily zavést neplánuje. Brusel však chce, aby všechna nová osobní auta a dodávky v roce 2030 měly nižší emise CO2 až o 30 % než v roce 2021 – cíl tak už nebude definován v absolutní hodnotě CO2 na kilometr.

Návrh je součástí snah komise zajistit splnění celkového cíle zredukovat emise skleníkových plynů v EU do roku 2030 nejméně o 40 procent, jak se unie zavázala v Pařížské klimatické dohodě.

Komise chce, aby členské státy o návrhu týkajícího se měřičů spotřeby hlasovaly na jaře 2018. Následně má být prověřen Evropským parlamentem a radou příslušných ministrů. Definitivní schválení má proběhnout do konce roku 2018.

(pel)