Ministr dopravy Dan Ťok chce radikálně změnit pravidla silničního provozu. Nově by se podle něj mohlo na světly řízené křižovatce odbočit doprava, i když svítí červená. Podle Ťoka by změna pravidel přispěla mimo jiné ke snížení emisí z aut.
„Mou snahou je přispět k větší plynulosti dopravy na křižovatkách. Auta tam stojí na červenou, i když ve volném směru nic nejede. Čekají a motory běží, což zatěžuje životní prostředí,“ řekl v úterý Ťok.
Proti tomuto záměru v zásadě nejsou dopravní experti ani dopravní policie. Odbočování i na červenou se totiž praktikuje například v USA či v Německu a řidiči si tam na to zvykli.
„Nejvíc se mi líbí německý model, kde je na semaforu vedle červeného světla tabulka se šipkou. Motorista tak ví, že zmíněné pravidlo platí jen na takové křižovatce a jinde ne,“ uvedl pro Novinky Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Podle něj je ovšem potřeba vybavit takovou křižovatku i dopravní značkou Stop. Řidič by tak získal čas pořádně se rozhlédnout, jestli do křižovatky nepřijíždí zleva nějaké vozidlo a jestli přes vozovku nepřechází chodec.
„Důležité také je, aby možnost odbočit platila jen na skutečně přehledných křižovatkách, kde je na všechny strany dobře vidět,“ zdůraznil.
Ťok chce ovšem naopak upřednostnit americký způsob.
„V USA můžete odbočovat na červenou na jakékoli křižovatce, kde to není dopravní značkou zakázáno, a problémy to tam nedělá. Naši řidiči nejsou horší než američtí a já nejsem pro, abychom zelené šipky dali všude,“ prohlásil ministr.
Jízda na červenou v Česku dlouhodobě patří mezi časté a velmi nebezpečné dopravní přestupky. Nemálo řidičů neváhá přejet křižovatku, i když nemají zelenou, popřípadě se přes ni v obci řítí i stovkou. (jaz)