Babišova Farma Čapí hnízdo, v níž probíhá vyšetřování kvůli možnému dotačnímu podvodu, pomohla Agrofertu ušetřit na daních. Uvedly to Hospodářské noviny. Firmy z Babišova holdingu farmě platily za reklamu desítky milionů korun ročně. Snižovaly si tak základ daně a tím i výslednou zaplacenou daň.
Vyšetřovatelé Evropského úřadu pro boj proti podvodům (OLAF) se ve své zprávě soustředili na neoprávněné získání prostředků pro Čapí hnízdo z evropských fondů. Zpráva OLAF však uvádí také další vážný poznatek: Čapí hnízdo mohlo holdingu Agrofert pomáhat ušetřit miliony korun na daních.
Firmy z Agrofertu, který až do loňska vlastnil současný premiér Andrej Babiš (ANO), si podle zprávy OLAF u farmy objednávaly reklamu za desítky milionů korun. Naúčtované výdaje zvýšily společnostem náklady, čímž se jim snížil základ pro výpočet daně z příjmů.
Reklamní smlouvy mezi Čapím hnízdem a společnostmi z Agrofertu pocházejí do období let 2008 až 2013, kdy farma vystupovala jako nezávislý malý podnik, aby tak splnila podmínku pro získání dotace 50 milionů korun, z níž většinu tvořily evropské peníze.
Reklamní zakázky v některých letech přesahovaly 90 procent příjmů farmy. Přitom 91 procent z celkového obratu Čapího hnízda činily v roce 2010 platby za reklamu od firem holdingu Agrofert. Vyplynulo to posudku společnosti Česká znalecká.
Celkový obrat farmy byl 70 milionů korun.
Jak uvedl Hospodářské noviny, peníze, které Agrofert do Čapího hnízda za reklamu a další služby posílal, splnily několik účelů. Farma díky nim mohla hradit splátky úvěrů od banky HSBC v celkové výši 455 milionů korun, za které se areál budoval.
Za tyto půjčky přitom ručil opět holding, buďto přímo, nebo přes nemovitosti.
Agrofert navíc investoval v podstatě do svého − farma se v roce 2013 po více než pěti letech vrátila zpět do jeho majetkové struktury.
OLAF konstatoval, že zástupci Čapího hnízda při žádosti o dotaci zatajili některé informace. Českou justici upozornil na možné spáchání trestných činů. Ve stejné věci pak Babiše a dalších deset lidí vyšetřuje policie.
Z posudku vypracovaného společností Česká znalecká, který OLAF zahrnuje ve své zprávě, plyne, že například v roce 2010 Čapí hnízdo inkasovalo z reklam 91,25 procenta příjmů, o rok později 80 procent. A to přesto, že v žádosti o dotaci farma uváděla, že její hlavní činností bude poskytování pohostinských a stravovacích služeb.
Jedinými inzerenty byly firmy patřící do holdingu Agrofert, který v té době vlastnil Babiš. Ten loni všechny společnosti převedl do svěřenských fondů.
Rekonstrukce farmy byla ukončena v roce 2010. Není jasné, jaký typ reklamy společnost prodávala. (sfr)