Řidiči linkových autobusů zahájili stávku v pěti krajích. Na jižní Moravě nejede 67 linek, v České lípě nejedou autobusy vůbec.

Řidiči linkových autobusů stávkují v pěti krajích. Nejvíce protest zasáhl jižní Moravu, kde z depa nevyjelo 67 autobusových linek z celkových 225. Jsou to meziměstské linky a MHD v okresních městech. Zcela zastavena je MHD v České Lípě, kde nejedou žádné autobusy. 

Stávka řidičů linkových autobusů výrazněji zasáhla jen Jihomoravský a Olomoucký kraj, částečně také Pardubický a okrajově Zlínský. Připojili se řidiči městské hromadné dopravy v České Lípě. V Ústeckém kraji, kde měla stávka postihnout především spoje na Šluknovsku, nakonec šoféři na své trasy vyjeli.

Na jižní Moravě nevyjelo 67 linek z 225. Jsou to meziměstské linky a MHD v okresních městech mimo Brno. V krajském městě jezdí autobusy bez omezení. Nejvíce je postiženo Břeclavsko, Blanensko, Kyjovsko, Vyškovsko a okolí Veselí nad Moravou.

„Proti předpokladu někteří řidiči přišli do práce. Vyjede tedy více spojů na částečně omezených linkách, kterých je 61,“ řekl dispečer organizátora krajské dopravy společnosti Kordis JMK Antonín Chudiak.

Na Olomoucku nevyjelo 120 řidičů

V Olomouckém kraji autobusy nevyjely na Šumpersku, Jesenicku, v Mohelnici a v Zábřehu.

„Provoz městské hromadné dopravy v Šumperku i dálkové spoje dopravce částečně zajistil,“ řekl mluvčí dopravní společnosti Arriva Roman Herden.

Lidé jezdili vlaky, auty, na kole nebo šli pěšky. Odboráři již dříve avizovali, že se protestu na Jesenicku a Šumpersku zúčastní asi dvě stovky řidičů autobusů. Podle dopravce ráno nevyjelo 120 řidičů, jejich počet se ještě změní podle jejich nástupu do směny. V ostatních částech kraje jezdí autobusy bez omezení.

Pardubický kraj stávka zasáhla na Svitavsku a Orlicko-ústecku na pěti linkách společnosti Arriva Morava, které sem zajíždějí jen několik kilometrů přes hranici z Olomouckého kraje.

Česká lípa je úplně bez autobusů

V Libereckém kraji se ke stávce za vyšší mzdy připojilo 41 řidičů městské hromadné dopravy v České Lípě, kterou zajišťuje společnost BusLine. Náhradní dopravu se zatím firmě zajistit nepodařilo.

„Nemám tu nikoho, kdo by s autobusem vyjel, nemám řidiče, kteří by zajistili ani páteřní linky městské dopravy,“ řekl vedoucí střediska Jan Kotek.

Celkem by přitom mělo podle něj denní provoz zabezpečit 22 autobusů na 15 linkách.

Řidiči v České Lípě potvrdili, že nevyjedou.

„Obvolávali jsme i brigádníky,“ řekl předseda tamní odborové organizace Martin Machač.

Je podle něj možné, že firma do Liberce přiveze řidiče z jiných středisek, aby alespoň část dopravy zajistila, ti to ale v Lípě neznají a budou mít se zajištěním provozu problémy.

„Pokud přivezou řidiče, budou to řidiči z odpoledních směn, kteří nemají za volantem co dělat, protože nedodrželi osmihodinový odpočinek mezi směnami,“ upozornil Machač.

Odbory žádají navýšit platy

Odbory kritizují přístup některých krajů k vládnímu nařízení o zvýšení nejnižší mzdy pro šoféry autobusů. Od začátku letošního roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 korun na hodinu na 98,10 korun a nařídila i vyšší platby za čekání a příspěvek za práci v náročném prostředí.

Podle odborů ale kvůli různým výkladům nařízení se v řadě krajů mzdy nezvýšily o očekávané tisícikoruny, ale maximálně o stokoruny. Firmy také například  zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny. Některé kraje pak souhlasily s navýšením mezd jen do měsíční výše 16 400 korun hrubého, což odpovídá hodinové mzdě podle vládního nařízení při 37,5 hodiny odpracovaných týdně.

(pel)