Armáda ČR obmění 700 terénních aut už kolem roku 2020. Nahradí tím stará vozidla UAZy a dosluhující Land Rovery. Informoval o tom náčelník generálního štábu Josef Bečvář na přehlídce možných nástupců současných vozů. Průměrné stáří armádních vozidel UAZ je přitom 28 let. Vedle toho používá armáda také vozidla Land Rover Defender, jejichž průměrné stáří je 12 let.
„Chceme být připravení na obměnu, která musí nastat. A nechceme se dostat do situace, kdy bychom to museli řešit na poslední chvíli,“ prohlásil ministr obrany Martin Stropnický.
Terénních vozů v kategorii dvě až čtyři tuny má armáda téměř 1500, z toho Land Roverů asi 740 a vozů UAZ zhruba 630.
Vozů jiných značek v této kategorii, například Toyota, má asi 115. Kategorii od sedmi do devíti tun reprezentuje především Iveco se 115 automobily.
Zamýšlených 700 kusů nových terénních vozidel má být rozděleno na dvě kategorie: první do pěti tun, druhá nad pět tun.
„Chceme, aby ta první kategorie byla univerzálnější, kde bychom nepředpokládali nějaké výrazné bojové prvky. Ta vyšší by měla mít možnost i nějaké instalace balistické ochrany,“ řekl Bečvář.
Konstatoval také, že armáda nyní používá univerzální vozidla, která si odsloužila svoje a svůj účel splnila.
Osobní terénní automobil UAZ 469 je původně ruské výroby, ale později se vyráběl i v Československu.
Československá lidová armáda jej používá od roku 1974.
V 90. letech začala být vozidla UAZ nahrazována vozy Land Rover Defender, které však už také dosluhují.
V listopadu loňského roku armáda oficiálně oznámila, že „Projekt přezbrojení AČR osobními terénními automobily je plánován v rámci střednědobého výhledu od roku 2021 v návaznosti na přidělení finančních prostředků“.
Na servis vozidel UAZ vynakládá armáda ročně v průměru 10 milionů korun. V převážné většině se jedná o vojskové opravy, kdy uvedený objem finančních prostředků zahrnuje i prováděné údržby, STK, revize či přípravu techniky na sezónní provoz a technickou údržbu. (sfr)
Více o tématu se dočtete ZDE: