Americká firma Lockheed Martin naznačila, že pracuje na výrobě superrychlého letounu, jež dokáže letět až šestkrát rychleji než zvuk. Hypersonické letadlo SR-72 Blackbird by dokázalo proletět bez sebemenší újmy jakoukoliv protivzdušnou obranou, neboť pro radiolokační přístroje by letoun byl nezachytitelný. Úkolem letounu má být zasadit protivníkovi nečekaný úder.
V roce 1976 letoun amerického letectva SR-71 Blackbird překonal vzdálenost mezi New Yorkem a Londýnem za méně než dvě hodiny a ustanovil tak rekord, který zůstal i po 40 letech nepřekonán.
SR-71 Blackbird byl vyvinut firmou Lockheed Martin v 60-tých letech jako nástupce špionážního letadla U-2 a dosahoval trojnásobku rychlosti zvuku. Žádné z letadel SR-71 nebylo na svých průzkumných letech sestřeleno, protože bylo pro protiletadlové zbraně své doby příliš rychlé. Roli SR-71 ale postupně přebraly špionážní družice.
Nyní se konečně objevují zprávy, že Lockheed Martin a jeho specializovaná inženýrská skupina Skunk Works již dokončila radikální hypersonickou aktualizaci legendárního letadla SR-71 Blackbird.
Jack O’Banion, viceprezident pro strategii a pokročilé rozvojové programy ve společnost Lockheed Martin, ve své přednášce na Americkém institutu pro letectví a astronautika SciTech Forum ukázal snímek digitálního modelu letadla SR-72.
A obrázek letadla okomentoval: „Bez digitální transformace by letadlo, které vidíte, nemohlo být vyrobeno. Ještě před pěti lety to nebylo možné.“
„A pokud mluvíme o rychlosti, mluvíme o hypersonických letadlech, které dosahují větší rychlosti než Mach 5,“ dodal.
Zasadit úder jako první
Letadlo SR-72, které je vyvíjeno jako bezpilotní, by mělo dosahovat maximální rychlosti kolem šestinásobku rychlosti zvuku (asi 2 km/s, tj. asi 7200 km/h).
Úkolem nového letadla SR-72 už nebude pouze špionáž a průzkum, ale také schopnost zasadit překvapivý úder. Hypersonické letadlo, vybavené hypersonickými raketami může proniknout protiletadlovou obranou a zasadit úder dříve, než se nepřítel vůbec vzmůže na reakci.
Vzhledem k rozmístění amerických leteckých základen po celém světě by tak bylo schopno zasáhnout jakýkoliv bod na Zemi do jedné hodiny.
Hypersonické technologie SR-72 zahrnují pohonný systém s kombinovaným cyklem, který spojuje raketový motor a nadzvukový proudový motor. Při rychlostech nižších než trojnásobek rychlosti zvuku by letoun měl používat na kombinovaném cyklu nezávislý proudový motor.
Na technologickém vývoji hypersonických technologií Lockheed Martin úzce spolupracuje s agenturou amerického ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty DARPA. Letoun SR-72 by měl být nasazen do výzbroje letectva USA do deseti let. (mar)