Aero Vodochody kompletně dokončilo předepsané opravy (tzv. PP16) u všech 16 jednomístných letounů L-159 ALCA a předalo poslední kus Vzdušným silám Armády České republiky. Letouny L-159 mají prodloužený provoz o dalších osm let a další technická vylepšení.
Lehký bojový letoun L-159 ALCA s evidenčním číslem 6070 byl posledním ze 16 jednomístných letounů, které v Aero Vodochody procházely v posledních dvou letech předepsanými periodickými opravami. Poslední dokončená Alka byla letecky předána 21. základně taktického letectva Čáslav Vzdušných sil Armády České republiky.
„Opravené letouny jsme kvůli zajištění provozuschopnosti flotily L-159 a obranyschopnosti České republiky dodávali v pravidelných intervalech od září 2020 až do konce roku 2022, kdy jsme dokončili opravu posledního letounu. Aero splnilo zakázku v souladu se smlouvou přesně na čas,“ uvedl Viktor Sotona, prezident a CEO Aero Vodochody.
„Velkou výhodou L-159 je jejich nákladově efektivní provoz, především v porovnání s nadzvukovými letouny, při splnění velkého množství různých variant bojových úkolů,“ dodal.
Druhé střední opravy v rámci tzv. PP16 (předepsané periodické práce po 16 letech provozu) zahrnují kontrolu a testování všech částí letounu včetně přístrojů. Součástí kontraktu mezi Ministerstvem obrany České republiky a společností Aero Vodochody uzavřeného v roce 2019 bylo také technické vylepšení některých částí a funkcí letounu.
L-159 byly upraveny pro použití brýlí nočního vidění (NVG) včetně přizpůsobení kabiny a instalaci souprav vnitřního a vnějšího osvětlení letounu. Nový záložní elektronický zobrazovač (ESIS) zvládne nahradit jiné záložní přístroje a poskytne tak pilotům, v případě selhání běžných přístrojů, důležité údaje o poloze, rychlosti nebo klesání.
Aero Vodochody výrobně dokončilo poslední 16 letoun L-159 v prosinci minulého roku a předalo jej formou tzv. pozemního předání Vzdušným silám AČR. Samotné letecké předání posledního letounu L-159 proběhlo během ledna 2023.
Letouny L-159 využívaní Vzdušné síly Armády České republiky. Kromě toho české lehké bitevníky z Aera Vodochody mají ve své flotile také Vzdušné síly Iráku. Pro výcvikové účely je nově začala používat i společnost Draken Europe, kde plní roli agresorů při tréninku pilotů bojových letounů RAF – Eurofighter Typhoon a nejmodernějších letounů F-35.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení́ civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě.
V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.
V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj. (sfr)