Některé obchodní řetězce v Česku často matou zákazníky slevovými akcemi. Za nedostatky během výprodejů rozdala Česká obchodní inspekce (ČOI) v roce 2016 pokuty za 16,5 milionů korun. Porušení předpisů zjistila inspekce ve 43 procentech kontrol.
„I nadále se inspektoři nejčastěji setkávali s tím, že prodávající neinformovali spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy. Zejména ho pak neseznámili s konečnou cenou, tj. cenou po slevě,“ uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Nejvyšší pokutu loni inspekce uložila obchodnímu řetězci Penny Market. Celkem dostal 41 sankcí ve výši 5,2 milionu korun. Společnost opakovaně porušovala zákon o ochraně spotřebitele, který mimo jiné prodejci ukládá účtovat za stejnou cenu, s jakou byl spotřebitel seznámen v okamžiku nabídky.
„Zákazník tak mohl v tomto supermarketu v avízovaných slevových akcích koupit například prací prášek, kdy rozdíl mezi účtovanou cenou a deklarovanou slevou byl až 67 korun nebo jeden kus dárkového setu nápojů, kdy deklarovaná cena byla 199 korun a účtovaná cena byla 249 korun,“ dodal Fröhlich.
Inspektoři loni za porušení předpisů během výprodejů uložili obchodníkům celkem 1801 pokut za uvedených 16,5 milionu korun. To je o 392 pokut a téměř o 3,2 milionu korun více než v roce 2015. Celkem ČOI provedla 5355 kontrol.
V 893 případech ČOI zjistila porušení povinnosti obchodníka informovat spotřebitele o konečné ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, tj. cenou po slevě. V 610 případech šlo o porušení zásady poctivosti prodeje.
(pel)