Kopřivnická automobilka Tatra předala ve spolupráci s autorizovaným dealerem Parma Servis zákazníkovi tisící automobil Phoenix. Modelová řada Tatra Phoenix se během několika let stala úspěšným obchodním artiklem kopřivnické automobilky, který dodala už do téměř třech desítek zemí. Nejexotičtějšími místy, kam byly phoenixy vyvezeny, jsou tichomořská Nová Kaledonie nebo africký Mauricius.
„Tatra Phoenix je na civilním trhu náš klíčový typ. Má všechny výhody klasické odolné tatry. Zároveň je vybaven moderními technologiemi tak, aby uspěl i na náročných trzích západní Evropy,“ řekl Radek Strouhal, generální ředitel Tatra Trucks.
Vizitkou phoenixe je i titul Nejlepší plněpohonné vozidlo roku 2012 v prestižní anketě International Truck of the Year. Bylo to poprvé, kdy takového ocenění dosáhl vůz od výrobce z bývalého východního bloku.
V polovině března tohoto roku si u autorizovaného dealera Parma Servis převzala společnost AB Kamenostavba – BN tisící vyrobený vůz řady Tatra Phoenix. Tisící phoenix má konfiguraci podvozku 6×6 a jde o třístranný sklápěč vybavený motorem Paccar MX-13.
Zástavbu sklopné korby provedl autorizovaný dealer Parma Servis. U AB Kamenostavba – BN mají s tatrami dlouholeté zkušenosti. Starší sklápěče typu Tatra T815 mají nahradit právě phoenixy, které přinesou úspory na provozních nákladech.
„Měli jsme možnost porovnat phoenix s konkurencí přímo v praxi, a rozhodli jsme se pro něj kvůli ekonomice provozu, velmi dobrým jízdním vlastnostem nejen v terénu, ale i na silnici a také díky pohonu všech kol,“ přiblížil důvody výběru jednatel společnosti AB Kamenostavba – BN Richard Kyselka.
Z více než tisícovky vyrobených phoenixů kopřivnická Tatra Trucks dodala nejvíce vozů s plněpohonným podvozkem v konfiguraci 6×6 – těch bylo více než sedm stovek. V počtech přesahujících 350 kusů byly zákazníkům dodány vozy v konfiguraci 8×8 a na desítky se počítají zbylé konfigurace.
„Během šesti let sériové výroby se phoenixy prosadily u dopravců v oblasti stavebnictví, těžařství, lesnictví, zemědělství, ale i u komunálních služeb, záchranných sborů a speciálních uživatelů,“ sdělil Radomír Smolka, technický ředitel Tatra Truck.
Nejvíce vozidel se dostalo do služeb stavebních organizací, počet už přesáhl číslo 250 kusů. Druhá nejpočetnější skupina uživatelů se rekrutuje z oblasti lesnictví, následují zemědělské společnosti a dopravní organizace. Desítky phoenixů byly dodány i těžařům nebo například technickým a komunálním službám.
Vozy obchodní řady Tatra Phoenix si našly cestu už do 28 zemí světa. Největší trh pro vozidla Tatra Phoenix tradičně představuje Česko. Více než sedm stovek jich jezdí u domácích uživatelů. Ke dvěma stovkám se blíží počet vozidel dodaných slovenským uživatelům.
Více než sto vozidel odebraly ruské společnosti. Desítky vozů pak putovaly například do Německa, Polska, Maďarska, Norska, Nizozemí, Rakouska a jinde. Nejexotičtějšími teritorii, kam byly phoenixy vyvezeny, jsou tichomořská Nová Kaledonie nebo africký Mauricius.
(pel)