Dánské ministerstvo obrany si vybralo nové samohybné houfnice pro armádu. Na základě předložených nabídek byl vybrán francouzský typ Caesar společnosti Nexter na podvozku českého automobilu Tatra 815 8×8. Ten porazil izraelský Elbit. Objednávka dánské armády činí 15 kusů houfnic s opcí na dalších šest. Dodávky mají být splněny do konce tohoto desetiletí.
„Je to po společně vyvinutém vozidle Titus další příklad úspěšné spolupráce mezi společností Nexter Systems a Tatrou,“ uvedl předseda představenstva společnosti Tatra Trucks Petr Rusek.
Nejnovější provedení houfnice Caesar 8×8 je postaveno na čtyřnápravovém podvozku řady Tatra Force a ve své výchozí konfiguraci využívá i kompletní hnací trakt z produkce kopřivnické automobilky.
Konkrétně jde o originální osmiválcový vzduchem přímo chlazený motor Tatra, hlavní převodovku Tatra vybavenou poloautomatickým systémem řazení rychlostních stupňů Tatra-Norgren a přídavnou/sestupnou převodovku rovněž značky Tatra.
Podvozek je vybaven pohonem všech kol a pneumatickým odpružením všech náprav, který je u vozidel této hmotnostní kategorie unikátní.
„Podvozek Tatra díky své nezaměnitelné a výjimečné koncepci s tuhou nosnou rourou a nezávisle zavěšenými a odpruženými polonápravami nabízí projektu Caesar a našim zákazníkům zcela nové možnosti,“ řekl Alexander Penley, viceprezident společnosti Nexter Systems pro regiony Evropa a střední Asie.
„Výrazným způsobem rozšiřuje využití zbraňového systému nejen v oblasti jeho mobility, ale též modularity konstrukce a možnosti využití podstatně zvýšené užitečné hmotnosti při současně lepším poměru výkonu motoru a celkové hmotnosti vozidla. Zmíněné výhody byly rozhodující při našem výběru dodavatele podvozků,“ dodal.
Nová houfnice Caesar 8×8 má hlaveň kalibru 155 mm o délce 52 ráží a disponuje poloautomatickým nabíjecím systémem. Náměr a odměr se nastavuje pomocí hydraulických okruhů, v zadní části je nainstalována sklopná masivní stabilizační opěra.
Rychlost střelby činí v ustáleném režimu 6 ran za 45 s, přičemž standardní dostřel se pohybuje na úrovni 30 km. Houfnice je však uzpůsobena i pro použití nejmodernějších dělostřeleckých granátů s prodlouženým doletem a také pomocnými raketovými motory, které dostřel výrazně prodlužují.
Kapacita vezené munice dosahuje tří desítek dělostřeleckých granátů. Díky celé škále druhů munice, včetně přesně naváděné, může houfnice vést přímou i nepřímou palbu a působit plošně proti živé síle protivníka nebo ničit obrněná vozidla či zodolněné úkryty a opěrné body. Hmotnost nejnovějšího provedení houfnice Caesar 8×8 se pohybuje okolo 30 tun a je přepravitelná vzduchem letouny velikosti A-400, C-17 nebo Il-76.
Dánská armáda se stane celkově šestým uživatelem houfnic Caesar a prvním, který pro ně zvolil podvozek Tatra. Houfnice Caesar slouží v různých provedeních a na různých podvozcích v ozbrojených silách Francie, Saúdské Arábie, Thajska, Indonésie. V této souvislosti není bez zajímavosti i ohlášený záměr Armády České republiky pořídit vedle zamýšlené modernizace houfnic Dana i nové dělostřelecké systémy ráže 155 mm NATO, jež by byly umístěny rovněž na podvozcích Tatra.
(pel)