Dánská armáda si pořídí houfnice Caesar na podvozcích Tatra.

Dánské ministerstvo obrany si vybralo nové samohybné houfnice pro armádu. Na základě předložených nabídek byl vybrán francouzský typ Caesar společnosti Nexter na podvozku českého automobilu Tatra 815 8×8. Ten porazil izraelský Elbit. Objednávka dánské armády činí 15 kusů houfnic s opcí na dalších šest. Dodávky mají být splněny do konce tohoto desetiletí.

„Je to po společně vyvinutém vozidle Titus další příklad úspěšné spolupráce mezi společností Nexter Systems a Tatrou,“ uvedl předseda představenstva společnosti Tatra Trucks Petr Rusek.

Nejnovější provedení houfnice Caesar 8×8 je postaveno na čtyřnápravovém podvozku řady Tatra Force a ve své výchozí konfiguraci využívá i kompletní hnací trakt z produkce kopřivnické automobilky.

Konkrétně jde o originální osmiválcový vzduchem přímo chlazený motor Tatra, hlavní převodovku Tatra vybavenou poloautomatickým systémem řazení rychlostních stupňů Tatra-Norgren a přídavnou/sestupnou převodovku rovněž značky Tatra.

Podvozek je vybaven pohonem všech kol a pneumatickým odpružením všech náprav, který je u vozidel této hmotnostní kategorie unikátní.

„Podvozek Tatra díky své nezaměnitelné a výjimečné koncepci s tuhou nosnou rourou a nezávisle zavěšenými a odpruženými polonápravami nabízí projektu Caesar a našim zákazníkům zcela nové možnosti,“ řekl Alexander Penley, viceprezident společnosti Nexter Systems pro regiony Evropa a střední Asie.

„Výrazným způsobem rozšiřuje využití zbraňového systému nejen v oblasti jeho mobility, ale též modularity konstrukce a možnosti využití podstatně zvýšené užitečné hmotnosti při současně lepším poměru výkonu motoru a celkové hmotnosti vozidla. Zmíněné výhody byly rozhodující při našem výběru dodavatele podvozků,“ dodal.

Dánské ministerstvo obrany si vybralo nové samohybné houfnice pro armádu Caesar na podvozcích Tatra.

Nová houfnice Caesar 8×8 má hlaveň kalibru 155 mm o délce 52 ráží a disponuje poloautomatickým nabíjecím systémem. Náměr a odměr se nastavuje pomocí hydraulických okruhů, v zadní části je nainstalována sklopná masivní stabilizační opěra.

Rychlost střelby činí v ustáleném režimu 6 ran za 45 s, přičemž standardní dostřel se pohybuje na úrovni 30 km. Houfnice je však uzpůsobena i pro použití nejmodernějších dělostřeleckých granátů s prodlouženým doletem a také pomocnými raketovými motory, které dostřel výrazně prodlužují.

Kapacita vezené munice dosahuje tří desítek dělostřeleckých granátů. Díky celé škále druhů munice, včetně přesně naváděné, může houfnice vést přímou i nepřímou palbu a působit plošně proti živé síle protivníka nebo ničit obrněná vozidla či zodolněné úkryty a opěrné body. Hmotnost nejnovějšího provedení houfnice Caesar 8×8 se pohybuje okolo 30 tun a je přepravitelná vzduchem letouny velikosti A-400, C-17 nebo Il-76.

Dánská armáda se stane celkově šestým uživatelem houfnic Caesar a prvním, který pro ně zvolil podvozek Tatra. Houfnice Caesar slouží v různých provedeních a na různých podvozcích v ozbrojených silách Francie, Saúdské Arábie, Thajska, Indonésie. V této souvislosti není bez zajímavosti i ohlášený záměr Armády České republiky pořídit vedle zamýšlené modernizace houfnic Dana i nové dělostřelecké systémy ráže 155 mm NATO, jež by byly umístěny rovněž na podvozcích Tatra.

(pel)